Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    min uppfattning är att det inte görs någon kontroll av utbildningsbakgrund när man anmäler sig till det provet som du har en fråga om (Grundläggande behörighetsprovet). På studera.nu/sa-kommer-du-in/behorig/grundlaggande-behorighetsprovet finns mycket information om provet inklusive telefonnummer och epost dit man hänvisar med frågor om provet; du kan kontakta de som är ansvariga för att ge information om provet och ställa din fråga där.
    Min åsikt är det att man utan grundskolekompetens inte kommer att klara det provet. Och inte ens om man läst "något" på gymnasiet, utan man måste ha kunskaper som motsvarar det som gymnasiala studier ger och gymnasiestudier baseras på grundskolekompetens och bedrivs, som regel, på heltid i 3 läsår.
    OBS! även om en person har klarat Grundläggande behörighetsprovet så måste hen (i de flesta fallen) även tvunget göra Högskoleprovet också; detta för att Grundläggande behörighetsprovet ger inte något meritvärde och man kan därför endast komma in på utbildningar på de svenska lärosäten där tomma (lediga) studieplatser finns. Behöver man, däremot, konkurrera om plats på utbildningen, behöver man i så fall ha ett giltigt resultat från Högskoleprovet. Och man prövas i så fall endast i HP-urvalet, ej i någon av betygsgruppenna (BI eller BII).
    Och även betygen i kurserna som krävs för särskild behörighet måste också finnas med senast sista dag för komplettering av ansökan till en svensk utbildning på högskola eller universitetGrundläggande behörighetsprovet befriar alltså inte från kraven på att ha särskild behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare