Maja

    Hej! Jag har f i biologi och vill gå in i natur det är mitt dröm att bli receptarie. Vi har sökt in till gymnasiet men jag fick ingen plats på grund av att jag har f i biologi. Om man inte går in i gymnasiet denna termin fast har gjort gymnasievalet kan det ändras. Till exempel jag vill gå in i amerikanska gymnasiet fast det blev nej denna termin kan det bli ja i vårterminen. Är det vårtermin eller hösttermin som gäller? Kan man få gå in nästa termin det vill säga vårtermin. Eller är det över ?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra!
    antagning till gymnasiet görs på de betygen som ingår i SLUTBETYG från Grundskolan. Om du kommer få godkänt betyg i biologi från vårterminen i årskurs 9, då spelar det ingen roll att du höstterminen hade F i det ämnet. Kämpa på! Försök få så höga betyg du kan i alla ämnen du läser!
    Tips!
    som lägre-prioriterade alternativen i ditt gymnasieval kan du välja VO. Om VO-programmet kan du läsa på gymnasieguiden.se/gymnasieprogram/VO
    Jag tänker så här: om du inte kommer in på NA, så kanske du kommer in på VO. Efter VO kan du antingen komplettera med naturvetenskapliga kurser för att bli behörig till receptarieprogrammet, eller så kan du välja söka till yrkeshögskoleutbildningar som leder till yrken apotekstekniker, steriltekniker eller tandsköterska.