Melina
    Hej!
    Jag är en tjej som snart ska stå inför det stora gymnasie valet. Nervös är jag på hög nivå med tanke på att jag känner mig oförberedd inför en ändring i min skolgång. Jag känner mig ganska säker på att jag vill välja natur inr. natur men vet inte riktigt hur jag kommer klara skiftningen från ett lågt empo till ett mycket mer hastigt tempo.

    Min fråga är då om det finns möjlighet till att gå på någon slags "sommar skola" eller så för att kunna testa sig på vad man senare ska ge sig in på? Isåfall, skulle det vara perfekt!

    Tacksam för svar!!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Melina!
    Jag förstår att du är nervös. Det är ett stort beslut - att välja till gymnasiet och en stor förändring är på gång i ditt liv. Men tänk på att det är så gott som alla elever som idag går i åk9 som är i samma situation. Du är långt ifrån ensam.

    Det är en jättebra idé du har men tyvärr så finns det inte idag, jag menar möjlighet att på sommaren gå en gymnasie-förberedande "sommarskola". Det är en jättebra idé och du kan kanske genomföra den sen, när du blir stor. Jag tycker att det skulle vara toppenbra om den möjligheten fanns! Men tyvärr... eller i alla fall så känner vi inte till den.
    Om du själv hittar info om ngt. liknande det du efterfrågar, är vi jätte tacksamma om du berättar det för oss!!!

    Det som finns idag är möjlighet att prova-på under en dag som kallas för "skugga en elev" eller "skugga en klass".

    Du kan också läsa på egen hand i gymnasiekurserna under sommaren - då blir det lättare på gymnasiet när du redan kan en del i kurserna.
    T.ex i matte finns det en jättebra sida - www.matteboken.se

    Jag ska fundera lite och samråder med kollegorna och om vi kommer på ett bättre svar - hör vi av oss.
    Lycka till!
    ANNA