Hej Simon! Du ställer en intressant och viktig fråga men som är ganska svår att besvara. Gymnasiearbete har som syfte att påvisa att man är bra förberedd inför livet efter gymnasiet: till eftergymnasiala studier eller till att kunna direkt få jobb och lyckas på arbetsmarknaden. Högre betyg än E (godkänt) kan man i kursen GA ej få (betygsskala ligger på F och E, endast). Godkänt betyg i GA är nödvändigt att få för att uppfylla kraven för examensbevis från alla nationella (svenska) gymnasieprogram. När man gör GA är tanken att man lär sig mer för att bli ännu bättre förberedd till livet efter gymnasiet. Om man fuskar och få godkänt i GA utan att ha förtjänat det (vilket inte bör hända, då handledare för GA har i uppgift att försäkra sig om att eleven kan innehållet i sitt GA väl), då kan det "bita en i svansen" senare. Om man kommer på en eftergymnasial utbildning som man inte klarar av att genomföra eller om man får ett jobb som man inte kan utföra arbetsuppgifterna inom, då blir det inte alls bra: inte för individen och inte för samhället. Eleverna som är i slutet av år3 på gymnasiet förväntas vara så pass mogna att de förstår att de måste skaffa sig de nödvändiga kunskaperna för att lyckas med livet efter gymnasiet. Med det sagt, så lever vi inte i ett vakuum: ideerna flödar runt oss - vi ser och hör det som händer dagligen omkring oss, vi diskuterar med folk i vår närhet och det är mycket sällan som en enskild person helt på egen hand (utan några som helst influenser utifrån) skapar någonting. I princip alla uppfinningar, alla nyskrivna texter och alla event som anordnas baserar sig på många olika tidigare "skapelser" som omformas, kompletteras och uppenbarar sig senare i en förnyad form. Om det skulle bli så att du mer eller mindre gör GA som din kompis utger för att vara hans arbete och han lyckas med att få E utan att ha förtjänat det, gör du honom en otjänst, tycker jag. Men om du hjälper honom att lära sig mera, då är det enligt min mening helt OK + att du också drar fördel i from av erfarenhet av att ha "undervisat" en person på vägen till större kunskap. Exakt var gränsen går i hur mycket man ska undervisa eller handleda (som kompis) kan jag dessvärre inte uppge. Du kan prata med din handledare för GA och se vad hen säger. Du kan visa mitt svar till din handledare för GA och fråga om hen håller med. Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
Frågor och svar taggade med 'val av utbildning på högskolenivå' (3 st.)
Hej! Jag har funderat lite på att bygga min egen examen som kan leda till jobb som handläggare. Vilket huvudämne bör jag rikta in mig på om jag vill få ut en passande examen? Och vad för slags övriga kurser skulle vara lämpliga att ha för...
Milla : :
Hej,det finns väldigt många olika slags "handläggare", t.ex bygglovshandläggare och utbildning till det yrke ligger i Sverige inom Yrkeshögskola. Så, du behöver avgränsa... Läs hela svaret
Hej! Hur ser framtiden ut för en civilingenjör som gått industriell ekonomi på KTH? Hur ser framtiden ut för en ekonom som har läst business and economics vid Handelshögskolan i Stockholm? Med framtiden tänker jag på hur arbetsmarknaden kommer...
Milla : :
Hej,med examen som civilingenjör med inriktning industriell ekonomi kan man på sikt även bli en Aktiemäklare - se avsnitt Utbildning på framtid.se/yrke/aktiemaklareCivilingenjörsprogrammen... Läs hela svaret
Hej! Jag har alltid vetat att jag vill plugga vidare och främst på universitetsnivå. Men jag har samtidigt alltid haft beslutsångest över vad jag ska läsa då finns så mycket att välja på. Människor, samhället och juridik...
Anna: :
Hej Ellen,att ha Alla dörrar öppna kan man inte göra när man gör ett val. När man väljer någonting, då väljer man samtidigt Bort någonting annat. :)Om du är väldigt... Läs hela svaret