Hej Simon! Du ställer en intressant och viktig fråga men som är ganska svår att besvara. Gymnasiearbete har som syfte att påvisa att man är bra förberedd inför livet efter gymnasiet: till eftergymnasiala studier eller till att kunna direkt få jobb och lyckas på arbetsmarknaden. Högre betyg än E (godkänt) kan man i kursen GA ej få (betygsskala ligger på F och E, endast). Godkänt betyg i GA är nödvändigt att få för att uppfylla kraven för examensbevis från alla nationella (svenska) gymnasieprogram. När man gör GA är tanken att man lär sig mer för att bli ännu bättre förberedd till livet efter gymnasiet. Om man fuskar och få godkänt i GA utan att ha förtjänat det (vilket inte bör hända, då handledare för GA har i uppgift att försäkra sig om att eleven kan innehållet i sitt GA väl), då kan det "bita en i svansen" senare. Om man kommer på en eftergymnasial utbildning som man inte klarar av att genomföra eller om man får ett jobb som man inte kan utföra arbetsuppgifterna inom, då blir det inte alls bra: inte för individen och inte för samhället. Eleverna som är i slutet av år3 på gymnasiet förväntas vara så pass mogna att de förstår att de måste skaffa sig de nödvändiga kunskaperna för att lyckas med livet efter gymnasiet. Med det sagt, så lever vi inte i ett vakuum: ideerna flödar runt oss - vi ser och hör det som händer dagligen omkring oss, vi diskuterar med folk i vår närhet och det är mycket sällan som en enskild person helt på egen hand (utan några som helst influenser utifrån) skapar någonting. I princip alla uppfinningar, alla nyskrivna texter och alla event som anordnas baserar sig på många olika tidigare "skapelser" som omformas, kompletteras och uppenbarar sig senare i en förnyad form. Om det skulle bli så att du mer eller mindre gör GA som din kompis utger för att vara hans arbete och han lyckas med att få E utan att ha förtjänat det, gör du honom en otjänst, tycker jag. Men om du hjälper honom att lära sig mera, då är det enligt min mening helt OK + att du också drar fördel i from av erfarenhet av att ha "undervisat" en person på vägen till större kunskap. Exakt var gränsen går i hur mycket man ska undervisa eller handleda (som kompis) kan jag dessvärre inte uppge. Du kan prata med din handledare för GA och se vad hen säger. Du kan visa mitt svar till din handledare för GA och fråga om hen håller med. Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
Frågor och svar taggade med 'formell behörighet' (4 st.)
Hej! Räcker det med en 2a i matte A (gamla systemet) för att läsa matte2 eller måste man läsa matte1 först?
Milla : :
Hej,om en person fick mattebetyget för många år sedan så kanske hen glömde mycket sedan dess, så formell behörighet är "en sak" men de faktiska kunskaperna kan vara... Läs hela svaret
Hej! Jag tänkte läsa in matte 3c. När jag gick på gymnasiet så läste jag dock matte 2b, och det var även för cirka 7 år sedan. Hur svårt tror ni att det blir för mig att läsa matte 3c givet den bakgrunden? Och har ni några...
Milla : :
Hej,formellt sett, har man "behörighet att läsa" matte 3c (eller 3b) om man har godkänt betyg i matematik 2a, eller 2b eller 2c. Vilka mattekunskaper man de facto har, efter några års... Läs hela svaret
Hej! Jag vill börja plugga elkrafts ingenjör, eller en liknande utbildning, nästa år. Jag vet att utbildningen är på två år, dvs ett basår. På basåret läser man Matematik 3C. Jag saknar matematik 2, vilket krävs för...
Milla : :
Hej,formellt sett, så är man behörig att läsa Matematik 3c om man har godkänt betyg i matematik 2a (eller 2b eller 2c). Kurserna matematik 2a, 2b och 2c är ganska lika - och kan ses t o m som... Läs hela svaret
Tjenare! Tänkte söka till VVS-ingenjör (eller annat ingenjörsprogram, lite oklart just nu) till hösten. Gick in och kollade vilka behörighetskrav som fanns och såg att det stod att matematik 2 krävs. Jag läste VVS linjen på gymnasiet och har...
Anna: :
Hej André!jag tror du i din fråga menar att du vill komma in på en Yrkeshögskoleutbildning. Detta för att högskoleutbildningar till... Läs hela svaret