Hej Simon! Du ställer en intressant och viktig fråga men som är ganska svår att besvara. Gymnasiearbete har som syfte att påvisa att man är bra förberedd inför livet efter gymnasiet: till eftergymnasiala studier eller till att kunna direkt få jobb och lyckas på arbetsmarknaden. Högre betyg än E (godkänt) kan man i kursen GA ej få (betygsskala ligger på F och E, endast). Godkänt betyg i GA är nödvändigt att få för att uppfylla kraven för examensbevis från alla nationella (svenska) gymnasieprogram. När man gör GA är tanken att man lär sig mer för att bli ännu bättre förberedd till livet efter gymnasiet. Om man fuskar och få godkänt i GA utan att ha förtjänat det (vilket inte bör hända, då handledare för GA har i uppgift att försäkra sig om att eleven kan innehållet i sitt GA väl), då kan det "bita en i svansen" senare. Om man kommer på en eftergymnasial utbildning som man inte klarar av att genomföra eller om man får ett jobb som man inte kan utföra arbetsuppgifterna inom, då blir det inte alls bra: inte för individen och inte för samhället. Eleverna som är i slutet av år3 på gymnasiet förväntas vara så pass mogna att de förstår att de måste skaffa sig de nödvändiga kunskaperna för att lyckas med livet efter gymnasiet. Med det sagt, så lever vi inte i ett vakuum: ideerna flödar runt oss - vi ser och hör det som händer dagligen omkring oss, vi diskuterar med folk i vår närhet och det är mycket sällan som en enskild person helt på egen hand (utan några som helst influenser utifrån) skapar någonting. I princip alla uppfinningar, alla nyskrivna texter och alla event som anordnas baserar sig på många olika tidigare "skapelser" som omformas, kompletteras och uppenbarar sig senare i en förnyad form. Om det skulle bli så att du mer eller mindre gör GA som din kompis utger för att vara hans arbete och han lyckas med att få E utan att ha förtjänat det, gör du honom en otjänst, tycker jag. Men om du hjälper honom att lära sig mera, då är det enligt min mening helt OK + att du också drar fördel i from av erfarenhet av att ha "undervisat" en person på vägen till större kunskap. Exakt var gränsen går i hur mycket man ska undervisa eller handleda (som kompis) kan jag dessvärre inte uppge. Du kan prata med din handledare för GA och se vad hen säger. Du kan visa mitt svar till din handledare för GA och fråga om hen håller med. Oavsett vad du bestämmer dig för, lycka till!
Frågor och svar taggade med 'inriktningskurser på gymnasiet' (4 st.)
Jag går andra året i gymnasiet och det är sista stunden man kan byta inriktning, jag går naturvetenskap men undrar vad skillnaden blir mellan natur och natur/sam ifall jag skulle byta nu, alltså vilka skillnader i program man kan plugga vidare med efter gymnasiet.
Milla : :
Hej,du får gärna se i programplanen för naturvetenskapsprogrammet vilka inriktningskurserna är på båda inriktningar. Det är obligatoriskt att ha betyg i... Läs hela svaret
Hej, kan man vi byta ut Ma3b mot en annan kurs och att eleven utifrån nuläget (i studieplanen) kommer att nå en gymnasieexamen om ändringen görs. Detta gäller för elever som fått F i matte1b. Hur reglerna gäller ang detta? Exempel: Pelle har F i...
Milla : :
Hej!godkänt betyg i matematik 1 (1a, 1b eller 1c) måste ingå i elevens examensbevis. Har man inte godkänt betyg i någon av mattekurserna på nivå1 uppfyller man inte kraven... Läs hela svaret
Hej! I gymnasiet kristofferskolan i Sthlm så finns det en linje som heter: naturvetenskap inr Waldorf. Är det då natur natur? Och vad menas med Waldorf?
Peter: :
Hej A,när det är Särskild variant på en gymnasial utbildning, då får inriktningskurserna (på NA/naturvetenskap är det fysik2, kemi2, bioglogi2 och matematik4) bytas ut mot andra kurser, t.ex... Läs hela svaret
Hej! Jag går naturnatur och har tanken att byta till Natur-estet, vilka kurser missar jag och vad skiljer de från varandra?
Tack//
Liselotte: :
Hej Massara,
inriktningskurserna på NA-natur ("natur-natur") är följande kurser:Fysik 2Kemi 2Biologi 2Matematik 4.
***********Om exakt vad du menar med Natur-estet, vet jag tyvärr inte. Den andra... Läs hela svaret