Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32049 frågor besvarade.
Gymnasiearbete i grupp - hur bedöms detta?
2Poäng
Max
Hej!
Jag och en annan på min skolan håller på med vårt gymnasiearbete och närmar oss rapportskrivande(vi utvecklar en produkt).
Hur bedöms vårt arbete? Är det gruppen eller individen som bedöms? Jag undrar då min kompanjon har börjat bli lite frånvarande och jag fruktar att denna person kanske inte blir klar med det den ska.
Hej Max,
för gymnasiearbete kan man få E eller F i betyg. Det är jätteviktigt att få E då det blir avgörande för möjlighet att ta ut gymnasieexamen.
Tur "i oturen" här är att man inte får högre än E i betyg, oavsett hur bra arbete man har gjort. Så det gäller, alltså att just få E (men ej F).
Jag råder dig prata med din "kompanjon" och säga att du blir tvungen att prata med handledaren - eftersom du inte kan riskera få F. Du vill ha din gymnasieexamen. Sedan gäller det för din del att kunna redovisa vad DU HAR GJORT - att du gjorde din del av arbetet.
En fråga: är det möjligt för dig att DELA UPP arbetet nu?
Om du t.ex. tar med dig den delen som nu är färdigt och fortsätter jobba på egen hand och redovisar det som ditt arbete. Och din "kompanjon" gör detsamma - tar den delen som ni gjorde tillsammans och fortsätter sedan på egen hand...
Det kan bli intressant att jämföra resultat - om det blir stor skillnad på de två redovisningarna.
Du kan förestå detta för handledaren.
Det är inte speciellt vanligt att elever blir underkända på gymnasiearbetet. Rent statistiskt sett, så har du mycket goda chanser att få E (och det är det högsta betyget som du kan få).
Ang. din fråga: hur bedömningen görs - så är det upp till den lärare/handledare. Jag råder dig därför prata med handledaren och berätta hur det ligger till.
Önskar dig lycka till med gymnasiearbetet!
Mvh Milla Syv
Min ena dotter går i åk 8. Hon har bl a aspergerdiagnos och är högbegåvad men väldigt långsam så hinner sällan klart med alla uppgifter såväl vid lektionsarbete som prov eller läxor. Hon har C-A i betyg och det finns ingen...
Anna: :
Hej Lisa,läs gärna en kort sammanställning och se en lista på gymnasieskolorna på gymnasieguiden.se/reportage/gymnasiestudier-för-elever-med-särskilda-behov och fundera över: vill/behöver... Läs hela svaret
Hej! Jag har en son som nu går i 9:an i södra Sverige med autism. Han har behörighet för ett nationellt program men vi är osäkra på att han klarar att bibehålla sina betyg i en större klass, nu går han i en liten skola med många...
Anna: :
Hej Kajsa!"Autism" används som ett samlingsnamn för många rätt olika tillstånd och det skiljer sig också i grad och omfattning, prognos för utveckling samt i vilka stödbehov eleven... Läs hela svaret
Om man bor i Vellinge och har ett barn med AST kan man ändå söka till en grundskola i Malmö som har skolor för elever med AST?
Om ja finns det grund kolor i Malmö för elever med AST?
Liselotte: :
Hej Camilla,
AST är ett brett begrepp och mycket handlar om grad och omfattning. Man måste känna till eleven för att kunna ge råd om vilka skolor som kan passa. Vi... Läs hela svaret