Katarina

    Hej, Jag ska skriva mitt gymnasiearbete på Komvux, och jag har 0 ideér om man jag ska skriva. Har redan kikat på skolverkets hemsida, men finner inget där som kan vara till hjälp. Det valda programmet är Humanistiska, inriktning språk.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Katarina;
    SYV är inte expert på "Språk" eller på Teman för gymnasiearbete; tanken är att den studerande ska med sitt GA påvisa att hen är välförberedd inför eftergymnasiala studier, om det är GA för ett högskoleförberedande program (HU är ett högskoleförberedande program). Temat och frågeställningar för GA måste du få godkända av din handledare för GA.
    Du kan försöka få din handledare ge dig förslag på teman för GA;
    du kan också tänka på vad som gjorde att du valde läsa HU/inriktning språk på gymnasiet och försöka välja temat för GA utifrån det.
    Trots att SYV inte är expert på det område, så kan jag försöka komma med några förslag:
    - Hur många språk finns det? Om det inte går att svara på den frågan, varför? (Skillnader på språk och dialekter - är de tydliga?);
    - Språkyrken: idag, i då-tiden och i framtiden;
    - Olika metoder inom språkinlärling: "naturmetoden" (och varför den passar barn men ej vuxna); "grammatikmetoden"; "dyka-i-språk"-metoden; varför har vissa lätt för att lära sig nya språk och vissa andra - mycket svårt? finns det ngt man kan göra för att lättare lära sig nya språk, som vuxen?
    - Kan man skapa det "universella språket"? Beskriv historiska försök (t.ex Esperanto) och varför de misslyckades.
    _ Engelska som "världs-språk": varför just engelska: slumpen eller finns det förklaringar? Varianter och dialekter inom engelska; "International English" - vad är det?