Emma
    Hej,

    Efter att man har läst folkhögskolans allmänna kurs som avser göra en behörig inför högskolestudier, kan man läsa på komvux för att ta ut en gymnasieexamen? Notera att ca 800 poäng kommer från vanlig gymnasieskola, resten ska läsas på folkhögskola.

    Om nej, behöver man läsa om samtliga 1600 poäng (som lästs på folkhögskola) på komvux för att kunna ta en vanlig examen därifrån?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    det går inte att "omvandla" folkhögskolestudier till gymnasiala komvux-kurser. Om man har kunskaper som motsvarar godkända betyg i kurserna (som lägst) kan man få betygen genom prövningar (särskilda prövningar) och prövnigsbetygen kan ingå i examensbevis från komvux.
    Om komvux vet att en person har Studieomdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola, då är det mycket tveksamt att komvux ger plats på många kurser (det är dyrt att erbjuda utbildningsplatserna "i onödan", tycker komvux som har begränsade ekonomiska resurser och måste prioritera). I så fall får man endast plats på kurserna som krävs för särskild behörighet t.ex om man i sitt omdöme från en folkhögskola saknar godkänt omdöme om kursen matematik 3 och man vill komma in på en utbildning som kräver matematik 3, då borde man på komvux få plats på kursen matematik 3b eller 3c. Det är ungefär så det brukar fungera.
    Men det finns personer som på något sätt lyckas både få ut examensbevis från gymnasiet eller från komvux och studieomdöme om grundläggande behörighet från en folkhögskola och då prövas de till universitetsutbildning både i BF-urvalsgruppen och i BI och/eller BII, alltså i en eller två betygsgrupper. Men att man prövas i flera urvalsgrupper garanterar ju inte att man kommer in på högskola eller universitet. Det gäller att ha tillräckligt höga meriter för att vinna i konkurrensen. I varje urvalsgrupp får man en ny chans men om meriterna är låga då förlorar man i alla de urvalsgrupper som man prövades i, så det kanske är bättre att inte spendera mycket tid på att skaffa sig olika utbildningsdokument som alla bekräftar en och samma "sak" (behörighet: grundläggande och särskild) utan kanske i stället göra högskoleprovet några gånger.

    Studie- och yrkesvägledare