Carina

    Hej! Jag pluggar kandidatexamen i psykologi och har en termin kvar. Jag råkade snubbla på läraryrket av misstag men känner verkligen att jag brinner för det. Nu har jag bestämt mig att bli gymnasielärare och kommer att lägga till KPU för att kunna bli psykologi lärare på gymnasienivå. På senaste har dock känt att jag skulle vilja lägga till ett kärnämne och ha två ämnen, jag har valt engelska. Min fråga är bara hur jag bär mig åt nu? Vill gärna komma ut så fort som möjligt i arbetsvärlden. Därför undrar jag ifall jag kan läsa KPU nu direkt efter min avslutade kandidatexamen i psykologi och jobba ett tag som psykologilärare. Kan jag då senare läsa engelska kurser och bli behörig engelskalärare? Eller behövs båda ämnena innan jag söker till KPU? Och jag undrar även vad som krävs i engelskan? Kan jag ta fristående kurser eller behövs ett program? Är det 120 hp som krävs? Tack på förhand! Mvh Carina

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Carina,

    legitimerade lärare kan ansöka om Utökning av legitimation - se skolverket.se/regler-och-ansvar/lararlegitimation-och-forskollararlegitimation/utoka-larar--och-forskollararlegitimation-med-fler-behorigheter/ansok-om-att-utoka

    Om du vill bli behörig gymnasielärare även i engelska, så tror jag det krävs 120 hp eng. Alltså 4 terminer på heltid.
    Mer info om lärarutbildningar och krav för att kunna få ut lärarlegitimation fås bäst av studievägledare på lärarhögskolorna och av Skolverkets avdelning för lärarlegitimationer.