Lovisa

    Hej! Jag är väldigt intresserad av juridik och de samhällsorienterade ämnena, framförallt samhällsvetenskap. Om jag vill läsa juridik efter gymnasiet, vad bör jag då läsa för gymnasieprogram för att få bra merit? Jag vet att man formellt endast behöver godkänt i Historia och Samhällskunskap (tror det är 1b) men vilka kurser är mer utmärkande meriter för att läsa just juridik? Är det något program som är bättre än något annat och som värderas högre?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lovisa;

    det är med en Siffra som heter MERITVÄRDE som är summan av Jämförelsetalet (betygssnittet) plus de eventuella Meritpoäng som man konkurrerar om plats på högskoleutbildningar. vilket program man gick spelar i så fall ingen roll, över huvudet taget.
    Men om du är intresserad av juridik, är det roligare för dig att läsa Ekonomi/juridik.
    Men för möjlighet att komma in på Juristprogrammet är strategiskt smart att välja det programmet på vilket du kan få högre betyg; för att juridikprogrammet är i Sverige en populär utbildning och det krävs höga betyg för att komma in.

    Meritpoängen /extra-poängen/ får du som kommer läsa mot examensbevis för kursrna: engelska 7, moderna språk 3 och 4 samt för högre kurser i matematik; då juridikprogrammet ej kräver mer matte än matte 1, får man meritpoäng redan från matte 2 (+ 0.5 i merit för godkänt betyg i matematik 2, alltså).