Kafayo

    Gäller mina gymnasiepoäng fortfarande för att söka till  läkarprogrammet , även om jag sökte till sjuksköterskeprogrammet. Jag har typ 17, och nu ska jag läsa vissa kurser som kemi och fysik på komvux. Om inte så, hur funkar det? Tack

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Meritvärde räknas ut när du är behörig- t.ex om du kompletterar med KOMVUXkurser för behörighet så kommer även de nya betygen räknas in och meritvärde kommer påverkas, kan bli både högre och lägre. I vilket fall vinner du på att ha så höga betyg som möjligt i alla kurser du läser.

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Kafayo! Du fick redan bra svar från Mikael, men jag kan förtydliga lite mer.
    Om du läser kurser i fysik och kemi på komvux, kommer betygen i fysik2 och kemi2 räknas in i ditt meritvärde och det kan då bli både högre eller lägre än det meritvärde som du har idag. Försök få så höga betyg som möjligt.
    Ditt meritvärde vid ansökan till läkarprogrammet kan bli väldigt annorlunda (troligtvis lägre) än det meritvärde som du sökte med till sjuksköterskeprogrammet. Du skriver att du hade meritvärde på 17 när du sökte till sjuksköterskeprogrammet. Du skriver inte om det finns några meritpoäng inräknade i ditt meritvärde; exempelvis kanske du fick + 0.5 meritpoäng för vardera av kurserna matematik 3 och 4, du har kanske också + 1.0 meritpoäng för engelska 7 eller för moderna språk 4. Skulle det t.ex vara så att du har 2.0 meritpoäng i ditt meritvärde på 17.0, så har du jämförelsetal=snittbetyget på 15.0. Detta motsvarar "alla C-betygen i examensbeviset", grovt sagt.
    Läkarprogrammet kräver matte 4, och sjuksköterske- - endast matte 2. Därför får man inte några meritpoäng för lägre mattekurser, vid ansökan till läkarprogrammet, än matematik 5 och specialisering. Så, om du vid ansökan til ssk-programmet fick t.ex 1.0 meritpoäng för mattekurserna, så försvinner det merit/extrapoängen, när du söker till läkarprogrammet.
    Skulle du få A betyg i fysik2 och kemi2 (och om ditt snittbetyg idag är 15.0 - det kallas för jämförelsetal), då får du höjning av ditt jämförelsetal på cirka + 0.4 och ditt nya jämförelsetal blir 15.4 (men skulle du få E i fysik2 och kemi2, då blir ditt nya jämförelsetal 14.6). Sedan plussar man på meritpoängen (till jämförelsetalet) om man har några. T.ex skulle du ha godkända betyg i engelska 7 och i moderna språk 3 och 4, så uppnår du med det max antal merit/extrapoäng som är 2.5. Om meritvärde och meritpoängen läs gärna på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    Liselotte
    • : Hej igen, jag har läste Eng7 och hade bra betyg och har läste matte2. Jag ska ta kontakt med komvux snart, vad ska jag säga till de och hur långt tid tar det att plugga de ämne som jag saknar. Jag är helt osäker, jag vill verkligen plugga till läkare men ser inte vägen.
    • Mikael : Boka tid med syv på komvux. Visa upp de betygen du har och gör planering mot behörighet till läkarprogrammet. Om du läser på komvux på heltid kan du förhoppningsvis bli klar på ett år.