Ida
    Jag frågade er tidigare om man MÅSTE ha godkänt i matte för att kunna komma in på något gymnasium, ni sa ja och påstod att man måste det.
    Syven i min skola säger att vissa skolor har undantag.
    Detta är kränkande. Vi barn som har en diagnos (i mitt fall adhd) och har haft problem med matte sedan starten, ska vi inte få något jobb eller?
    Hade ni tänkt att ni bara kunde plocka bort oss?
    Det är inte roligt att kämpa och kämpa med matten och ändå få ett F stämplat i pannan!
    Kan ju lika gärna ge upp. Folk tror ju att vi är dumma i huvudet.
    Det spelar ingen roll hur mycket man pluggar!
    T.ex de med dyslexi stänger man ute dom också eller?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Ida,
    behörighet till alla Nationella gymnasieprogram inkluderar godkänt betyg i Matematik från vårterminen i åk9.
    Att vissa skolor har "undantag" så tror jag att SYV på din skola menade programinriktat individuellt val -
    det är IM, Introduktionsprogrammet
    http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/programinriktat-individuellt-val
    man kan då gå på ett Nationellt program men måste läsa matte grund samtidigt som resten av klassen läser Matte 1.
    Sedan måste man komma ikapp och få godkänt betyg i Matte 1, för att i annat fall kan man inte få Gymnasieexamen.
    Vi på Fragasyv.se kan inte göra någonting åt de reglerna. Jag förstår att du är ledsen och arg men jag eller mina kollegor kan inte ändra reglerna.
    Det som man gör när man har dyslexi och/eller dyskalkyli är att man får hjälp av speciallärare, läser i en mindre grupp eller får individuell undervisning av en speciallärare. Har man dokumenterad dyslexi och/eller dyskalkyli har man rätt till längre tid på prov.
    Jag eller mina kollegor på Fragasyv.se vill absolut inte "plocka bort" någon, vi vill ge så mycket hjälp vi bara kan.
    Det är jättebra att du pratar med SYV på din skola. Prata även med kurator och skolsköterska.
    Jag hoppas och tror att ni finner en bra lösning för dig - en gymnasieskola där du kommer att trivas.

    Det finns många människor som har jobb de gillar utan någon gymnasieutbildning över huvudet taget. Gymnasiet är, för övrigt, fortfarande en frivillig skola. Man behöver inte gå på gymnasiet. Grundskola är obligatorisk men ej gymnasiet.

    Är det någonting som du tror vi på Frågasyv.se kan hjälpa dig med, uppge vad.
    Vi gör allt vi kan.
    Ändra behörighetsreglerna kan vi inte. Det ligget helt utanför vår kontroll.
    Du kan skriva till Skolverket eller till Skolminister - dina åsikter och förslag. Det är på den nivån besluten ligger.
    Vi kan ge dig information, råd, stöttning, hänvisa t.ex. till en mycket bra sida där man gratis får hjälp med matten, www.mattecentrum.se

    Önskar dig det bästa!
    Har stora förhoppningar om att det löser sig på ett bra sätt!
    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare