Amandas

    Jag har ansökt till komvux då jag vill plugga upp mina betyg för att jag ska kunna komma in på psykologi programmet, det har blivit nåt fel varje gång, jag har godkänt i matematik 1a och jag sökte matematik 2a då säger dom att jag redan har behörighet, sedan ansökte jag samhällskunskap 2a då kom de fram samma igen ( jag har godkänt i samhällskunskap 1a1) Så jag efter jag blev nekad så testade jag att söka psykologi kurs på gymnasienivå och kom inte in då heller? förstår verkligen inte ska jag behöva betala 500kr för prövning och att höja mina betyg eller kan jag plugga upp på komvux

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,

    har jag förstått dig rätt: du saknar godkänt betyg i matematik 2a eller 2b eller 2c, alltså du inte har läst matematik på nivå 2 (eller så kanske du läste en kurs i matte på nivå två men fick F i den kursen); stämmer det?
    Vad gäller samhällskunskap: du har godkänt betyg i kursen 1a1 men du har inte läst 1a2 (eller har F i den kursen? Om detta stämmer - att du saknar godkända betyg i de kurserna som krävs för särskild behörighet till psykologiprogrammet, då bör du kunna få plats på komvux-kurserna (kanske nästa gång)... komvux har begränsade resurser och ibland räcker inte pengarna till alla som söker (de som söker läsa på grundskolenivå brukar prioriteras och sedan kan pengarna för att köpa utbildningsplatserna ta slut). Men det som är märkligt är att du får svar att du redan är behörig. På ngt sätt fick komvux i din kommun för sig att du har godkända betyg i matte på nivå 2 och i samhällskunskap 1b eller i 1a1 + 1a2.

    Studie- och yrkesvägledare