ano
    Jag vet ej vilken linje jag skall gå..?
    Jag är nästan 100 på att jag vill ut ur sverige direkt efter gymnasiet, men däremot vet jag ej om jag ska gå Teknik(Jag gillar allying som rör teknik programmering,redigering ja allt)
    Ib(vill utomlands)
    Natur(Na matte favoritämnen)
    Ekonomi(Interessant)

    Betyg:
    Matte A
    Fysik A
    Biologi A
    Kemi A
    Geografi A
    Sammhälle A
    Historia A
    Religion A
    Bild C
    Idrott C
    Slöjd C
    Teknik A
    Svenska A
    Spanska E
    Engelska A
    Hemkunskap C
    Musik A
    Modersmål A Är asiat

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV
    Hej Ano,
    du har väldigt imponerande betyg och olika intressen - både för Matte, Ekonomi och för att läsa utomlands efter gymnasiet.
    På IB går att lägga till extra Matte i fall du vill eller behöver mer Matte för behörighet för eftergymnasiala studier: läs på http://www.gymnasieguiden.se/program/IB och gå på Öppet hus på några skolor. Fortsätt läsa på så att betygen från å k 9 blir ännu bättre och du då garanterat kommer in på den utbildningen som du bestämmer dig för.
    Här http://www.gymnasieguiden.se/events kan du se alla Öppna hus och andra händelser /t.ex. infokväll eller prova-på dag/ på gymnasieskolor.
    Ibland händer det att en elev blir så imponerad av skolan, att sedan blir det mindre viktigt exakt vilket program - utan man vill gå på just en specifik skola. Genom att välja kurserna (Programfördjupningar & Individuellt val) kan man "förändra" programmet ganska mycket och "skräddarsy" utifrån egna behov och intressen.
    Hör av dig igen - när du har varit på Öppet hus på några skolor - och berätta hur "tankarna går".
    Du kan också göra vårt intressetest http://www.gymnasieguiden.se/testet och fundera lite över frågorna, som ställs, och svaren som du får efter genomgånget test.

    Bästa hälsningar & Lycka till!
    Mikael SYV

    Hej igen,
    se skolornas presentationer på http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&variant=&view=list&county=Skåne+län.
    Jag hittade 76 skolor som har Riksrekryterande utbildningar; du bor i Skåne men du kan få gå gymnasiet vart som helst i landet, om du söker en Riksrekryterande utbildning /och kommer in, förstås/.
    Se vilka skolor som erbjuder Riksrekrytering på länken http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium?query=&program=&orientation=&variant=2&view=list&county=.

    Det är en bra idé att gå på flera event på skolorna, som till exempel Öppet hus, infokväll, prova-på dag; även besöka Gymnasiemässor och kanske även boka "skugga en elev" aktivitet - då du får gå en halv eller en hel dag på gymnasiet och testa på hur det är att vara gymnasieelev på just en viss skola.

    Din fråga var IB eller ej - men det är ditt beslut vad du vill söka i första hand. Vad säger dina föräldrar? Du är inte Myndig än och dina föräldrar har väldigt mycket att säga till om din framtid - fram till den dagen du fyller 18 år i alla fall, sådana är reglerna. Du måste ta dina föräldrars åsikter med i beräkningen när du väljer till gymnasiet.

    Hör av dig igen om du har fler frågor! Bästa hälsningar & stort lycka till!!!
    Mikael SYV