ELEV

    Hejsan, jag har studiebevis från gymnasiet för jag hade inte läst eng 6 & fick F i MATTE 3B. Men läste upp eng 6 på komvux . Mina meriter är nu 13-14.. ganska låg merit för att komma in på dem program som jag vill. vill verkligen börja plugga men mina poäng räcker inte som sagt. Jag fundera på att läsa personalvetare, programmering, eller något inom sam/beteende. Vad är min största chans att jag höjer meriten/poängen? allt gott/said

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Said,
    jag vill börja med att ge dig råd att göra Högskoleprovet. Du kan göra HP flera gånger och högsta resultat kommer att gälla. Med HP-resultat prövas du i HP-urvalet och har en extrachans att komma in på en svensk universitetsutbildning.
    ***
    Nästa råd jag vill ge dig är att du tittar på eftergymnasiala utbildningar även i andra skolformer än enbart högskola-universitet. Se t.ex vad yrkeshögskola kan erbjuda, se utbud på www.yhguiden.se
    ***
    Av din fråga framgår inte om du redan tagit ut examen från komvux, eller om först vill försöka få upp betygen i de kurserna som ska ingå i ditt examensbevis. Även om du redan tog ut högskoleförberedande examen, så kanske du kan sikta på ännu ett examen - yrkesexamen. T.ex läsa mot ett praktiskt yrke som t.ex IT-tekniker och ta ut yrkesexamen från komvux; i det dokumentet får även kurserna som krävs för behörighet till högskola-universitet, ingå. Du kan med ett sådant yrkesexamen (meritvärde, som är uträknat på de kurser som ingår) konkurrera om plats på universitetet.

    Höja betygen kan du genom prövningar. Du som inte längre är gymnasieelev får göra prövningar i hela Sverige.
    Samråd också med SYV på komvux.
    Lycka till!

    • ELEV : Tack för responsen, jag har inte tagit ut examen än för jag har inte kunnat bestämma mig hur jag ska göra. om jag ska ta ut examen &satsa på hp eller om jag ska först läsa upp några ämne. jag får olika svar av olika studievägledare. Någon tycker att jag ska satsa på hp & medans en annan tycker att jag ska läsa något ämne på komvux.
    • Mikael : Du kan göra högskoleprovet både innan och efter det att du tar ut examensbevis. Gör högskoleprovet en gång innan du tar ut examensbevis och se vad ditt resultat blir.
    • Julia : Att du "låser kurserna" in i examensbeviset - stämmer. Det kan vara smart att försöka höja betygen och ta ut examensbevis senare, för att ha så högt meritvärde som möjligt. Men du kan, precis som Mikael (se ovan) skriver: du kan göra högskoleprovet. Att du inte har examensbevis är inget hinder för att göra högskoleprovet! :)