sara

    Hej Syv jag är en tjej på 18 år och går i 1 an på gymnasiet och pluggar till Vård och Omsorg programmet. Jag vill nämligen plugga till psykolog programmet eftersom jag är jätte intresserad i psykologi och mina vänner tycker verkligen att jag passar som psykolog. Jag har ansträngt mig tillräckligt mycket, men har fått E- D som slut betyg på mina första kurser på gymnasiet. Jag vet att psykolog programmet krävs det höga betyg för att komma in på. Just nu känns det som att jag har bränt mina chanser eftersom jag inte kommer läsa dom kurserna jag fått E-D på i 2 an och 3 an. Finns det en chans att komma in på psykolog programmet via högskoleprov

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Sara,

    ja, man kan komma in på psykologprogrammet i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet). Fortsätt göra ditt bästa i alla kurser du läser. Säg på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet, alltså svenska 2, 3 och engelska 6. Försök även få med dig matematik 2a (för att annars kommer du behöva komplettera med den efter gymnasiet).
    Godkänt betyg i matematik 2 krävs för särskild behörighet till psykologprogrammet.
    Gör högskoleprovet så många ggr du kan, börja direkt när möjlighet kommer att ges - förhoppningsvis under hösten 2020.
    Lycka till!
    Vägledaren