Mikasa
    Hej!
    Jag har precis slutat grundskolan och ska börja gymnasiet som ni nog redan vet. Jag har idag fått mina svar på om jag kommit in eller inte och jag blev bara reserverad på alla mina val. Den som nog jag har störst chans på att komma in i har jag reservplats 17 av 61 möjliga. Vill också tillägga att jag fick reda på att min kompis just hade tackat nej till det gymnasiet vilket gör att det finns en chans för mig att komma in MEN jag vet också att det kan komma någon som har mycket högre betyg än mig och då vet jag att de prioriterar denne före mig men min fråga är: Har jag en chans att komma in ifall jag har reservplats 17 av 61 möjliga? Jag har också ett gymnasium som är mitt andrahandsval där jag har plats 99 av 157 möjliga men jag tvekar starkt att jag kommer komma in dit men vill ändå inte in dit. Är ganska rädd för att inte komma in på något alls för alla mina val var ganska höga så jag borde ha tagit ngt som vart lite lägre i poäng och vill också tillägga att jag inte planerar på att hoppa av gymnasiet utan jag vill verkligen fortsätta plugga vidare.

    Tack på förhand,
    Mikasa

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Mikasa!
    Jättetråkigt att du inte blev antagen på något av dina alternativ till gymnasiet, verkligen!

    Det som gäller om man inte har fått någon plats men vill läsa på gymnasiet, har vi skrivit på http://www.fragasyv.se/info/vad-hander-om-man-inte-far-plats-pa-gymnasiet Läs gärna där om alla de alternativen som finns.

    Du har möjlighet att tacka NEJ till en Reservplats. Om det är så att du vet att du på något alternativ absolut inte vill komma in - tacka då Nej till just det alternativet och låt de andra som står i kö bakom dig "hoppa ett steg framåt" i kön (du vill ju ändå inte gå där) - då är det sjyst att meddela att du inte vill ha det alternativet.

    Gymnasiet är frivilligt men det brukar te sig på det viset att alla ungdomar som är behöriga till gymnasiets nationella program och som vill gå på gymnasiet, får plats någonstans till slut. Frågan är - Var du får plats?

    Jag förstår att det är mycket viktig fråga och att du är orolig. Det skulle jag också vara om jag var i din situation! Jag har full förståelse för att du är ledsen & orolig!

    Du är ganska bra insatt, verkar det som, och förstår att Antagningskansliet måste gå i "turordning" enligt Mtv (meritvärde dvs betygspoäng) - den som har högre Mtv kommer in före dig.

    Det är jättebra att du är studiemotiverad & vill plugga vidare! Det du kan göra nu är att få reda på var LEDIGA PLATSER finns på det programmet som du vill komma in på. Om du är behörig (har alla de nödvändiga godkända betyg i de "rätta kurserna" & det verkar du ha, annars skulle du inte fått Reservplatser) blir man Antagen där det på "rätt program" finns lediga platser.
    Du kan också bli Antagen på något annat program (där du är behörig) och där lediga platser finns.

    Det är Antagningskansliet som vet var de lediga platser finns.
    Om du uppger i vilken del av landet du bor, kan jag ge dig kontaktuppgifter till rätt Antagningskansli.

    Angående reservplats 17 "av 61 möjliga". Det är så här att alla behöriga sökande ställs i Reserv till de "högre prioriterade" alternativ - i deras gymnasieval.
    Det fanns, alltså, 61 elever som sökte samma utbildning (skola & program) och som inte kom in pga andra sökande hade högre Mtv. Hur många som står i kö bakom dig spelar inte någon roll. Det är de 16 elever som står i kön FÖRE DIG som spelar roll. Det krävs att minst 17 elever som är ANTAGNA på den utbildningen nu, tackar Nej till sina platser - för att du skulle kunna komma in.
    Helt omöjligt att svara på om hur stor chans du har.
    I den här situationen är "alla beroende av varandra":
    några av dem 16 elever som står i Reservkön före dig kanske tackar Nej till sina reservplatser; sedan (hoppas vi) att det är några som kommer in på andra utbildningar och också "faller bort" från kön, men det krävs att i alla fall någon tackar Nej till sin "riktiga plats" där hen är ANTAGEN.

    Detta kan ske av olika anledningar: om familjer flyttar långt bort, om eleven blir kallad från Reserv till en av sina högre prioriterade alternativ eller får jobb och inte vill gå på gymnasiet över huvudet taget (gymnasiet är fortfarande frivilligt att gå på).

    Det kanske är föga tröst att vi inte kan veta hur det blir med din gymnasieplats, men det är det enda jag kan göra nu - förklara hur det funkar och varför du inte kan få någon plats nu på en gång.

    Önskar dig LYCKA TILL! Kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA