Farida

    Jag har sökt mig till psykologprogrammet för vt 2024 . Har tidigare läst till arbetsterapeutprogrammet och vet inte riktigt vilka meriter jag har haft på gymnasiet. Nu när jag har sökt står det på antiganing.se " Behörig" vad innebär det? och det står även " Du har det som krävs för att konkurrera om en plats på den här utbildningen"? står det så på alla? Har jag ens chans att komma in?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    att du är behörig är bra. Det betyder att du inte behöver komplettera din ansökan utan du redan nu har alla betyg som visar på att du är behörig. Vad gäller chansen att komma in på programmet så har, teoretiskt sett, alla behöriga en "chans". Det beror på hur höga meriter du har i förhållande till de andra sökande som söker samma programmet på samma lärosäte till samma termin och det vet man först efter den 1 december 2023.. därför att många kan behöva komplettera sina ansökningar och sista kompletteringsdag blir den 1 december och efter det kan antagning.se se vilka som är behöriga sökande (alla behöriga sökande, alltså - för att man har rätt att komplettera sin ansökan t o m 1 december 2023). Du kan också komplettera t.ex om du får högre betyg i någon kurs som ingår i dina meriter, så kommer du i så fall prövas efter i BII, kompletteringsgruppen (och då med det högre meritvärde som du får genom en komplettering).
    Med resultat från högskoleprovet prövas alla behöriga sökande även i HP-urvalet. Du är behörig men jag vet inte om du kommer senast 1 dec 2023 ha resultat från högskoleprovet. I HP-urvalet får men en ny chans att komma in på en svensk högskole- eller universitetsutbildning.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Farida :

      Hej Syv. Tack för tydliga svaret och klargörandet. Jag läste klart arbetsterapeutprogrammet för drygt 2år sedan så jag har alla mina 180hp avklarat plus gymnasiepoäng. Jag har försökt klura ut hur man räknar akademiska meriter + gymnasiemeriter men blev inte klokare. Hur går det liksom till ? blev jätte glad när det stod behörig för det trodde jag aldrig. Och stämmer det är "lite" lättare att komma in i utbildningar under VT än HT?

    • Milla : Det brukar vara färre sökande till vårterminen (mest för att gymnasieeleverna läser fortfarande sin årskurs 3 fram till sommaren och kan inte söka utbildning som börjar när de är mitt i sitt sista år på gymnasiet), så Ja! det brukar vara så att antagningsgränser är lägre jämfört med utbildningar som börjar på hösten.
    • Milla :

      Vad gäller räkna ut merit, så räknar antagning.se på dina gymnasiala betyg (att du tidigare läst och tagit examen från arbetsterapeututbildningen, kommer, enligt vad jag förstår, inte spela någon roll). Detta för att psykologprogrammet inte kräver att man har läst på högskolenivå; man kan söka till psykologprogrammet direkt efter gymnasiet.

    • Farida : Ok då förstår jag så de kommer alltså inte räkna mina 180poäng av den anledningen du nämnde ovan? Har man större chans att komma in om det står att man är behörig och kan man ändå bli avböjt trots att man är behörig? Jag har ju inte jätte höga gymnaisemeriter, så om de inte räknar mina 180 som jag trodde då kanske jag inte har chans.
    • Milla : Att man är Behörig till en svensk högskole-universitetsutbildning betyder att man kommer delta i konkurrensen om utbildningsplats. De som är Obehöriga har t o m sista kompletteringsdagen på sig att komplettera sin ansökan och då bedömas som behöriga. De som sista kompletteringsdagen inte kan påvisa att de är behöriga deltar inte i konkurrensen om utbildningsplats. De får svar OBEHÖRIG och de är "ute", kan man säga, har ingen som helst chans att komma in.
    • Farida : Tack återigen för all svar och tydlighet.
    • Milla :

      Du har inte tagit upp frågan om studiemedel... men jag vill ändå "svara" på den frågan som du inte har ställt. Jag vet inte om du tog studiemedel (kanske bara bidragsdel) från CSN när du läste din tidigare 3-åriga högskoleutbildning. Om du gjorde det, så har du nu endast maximalt 3 läsår kvar att ta av studiemedel för studier på eftergymnasial nivå och psykologprogrammet läser man på 5 läsår. Så, om du kommer på psykologprogrammet, rekommenderar jag att du på förhand planerar hur du ska klara din ekonomi under de två senaste åren på psykologprogrammet när du inte längre har möjlighet att ta studiemedel. Det är inte alla som vet eller tänker på att antal veckor med studiemedel är begränsat. På eftergymnasial nivå (alltså, för studier på eftergymnasial nivå) kan man, som längst, ta studiemedel i 6 läsår, om man läser på heltid eller i 12 år om man läser på halvtid. En vanlig missuppfattning är också att CSN kommer att förlänga möjlighet att ta studiemedel om man kom in på en lång utbildning men det stämmer inte. CSN kan inte bevilja fler veckor med studiemedel än vad som är "max"(maximalt antal).  Det är tråkigt att behöva/tvingas hoppa av studierna på grund av att man inte har råd att studera (för att man inte har någon inkomst under studietiden), därför rekommenderar jag att tänka på den "aspekten" av studierna också!

    Läs alla kommentarer