samuel

    Hej! Under gymnasiet gick jag vård-och omsorgsprogrammet och valde att läsa matte 2a men fick inte godkänt. Nu går jag på komvux och läser bland annat upp den kursen. Dumt nog, ca 2 månader in i studieperioden, har jag inte ställt mig frågan eller försökt hitta svar på "varför ska jag läsa matte 2a?". Jag har försökt googla lite om utbildningar där det krävs att man har godkänt i matte 2a men inte hittat något bra svar. Finns det även någon sida där man kan se exakt vilka utbildningar som kräver vad, alltså du måste ha behörighet i x,y osv. Tack på förhand

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Samuel,
    om matte 2a ingår som en kurs i ditt examensbevis så höjer du ditt meritvärde (ganska mycket) om du får E i matte 2a, 2b eller 2c. För godkänt betyg i matte 2 får du + 0.5 som meritpoäng/extrapoäng + skillnad från F eller E i en 100p.kurs är + 0.4, så du får höjning av ditt meritvärde med + 0.9 om du får E i matte 2. Du får höjning med + 1.3 om du får A i den kursen. Detta är viktigt om du tänker söka till högskola-universitet.
    ****
    Även många yrkeshögskoleutbildningar kräver godkänt betyg i matte 2. utbud av yrkeshögskoleutb. finns på www.yhguiden.se

    Några exempel på yh som kräver matte 2, godkänt betyg:
    yhguiden.se/utbildning/nackademin/ux-designer
    hermods-yrkeshogskola/internationell-logistiker-speditor-inriktning-digitalisering-helsingborg
    jensen-yrkeshogskola/frontendutvecklare-jensen-goteborg
    teknikhogskolan/net-utvecklare-plus-gavle
    automationsingenjor-robotik-teknikhogskolan-jonkoping
    ****
    Du frågar om det finns en sida där man kan se exakt vilken behörighet man behöver ha inför olika utbildningar och svaret är Jo, Tabell för Områdesbehörigheter, se här. Men tyvärr så är den krånglig och någon sida där man enklare kan se vad man är behörig till med matte 2 godkänt, finns inte. Eller så känner jag inte en sådan sida... hittar du så tipsa gärna mig/oss här på Fråga SYV. :)

    Problemet med behörigheter är att det ofta är "kombinationer" av kurser som krävs, alltså inför t.ex sjuksköterskeprogrammet: matte 2, naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b. Så, om man har godkänt i matte 2, men ej i nk2 eller i samhällsk.1b så är man ändå obehörig.

    Sedan är det också så att utbildningar inom yrkeshögskola kan göra undantag och ta in även om man är obehörig. Det kan inte högskola göra.
    Bra att kunna mer matte, även om man ej formellt sett behöver godkänt betyg i matte 2. Inom många yrken har man användning av matte, bl.a för att man lär sig att tänka ännu mer logiskt när man läser mer matte!