Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    börja gärna med att läsa på ki.se/alternativt-urval  och på https://www.fragasyv.se/info/alternativ-antagning-hogskola (om alternativt urval) och fundera på om du vill söka även i AU-urvalsgruppen; för det måste du ha gjort högskoleprovet.
    ang.genom en komplettering höja ditt meritvärde, så skriver du att du vill läsa på komvux under sommaren och under kommande hösttermin. Jag tror du tänker på (planerar) att söka till läkarprogrammet på KI med start våren 2025, men tänk i så fall på att sista kompletteringsdag brukar vara 1 december så du har inte hela höstterminen på dig utan bara fram till mitten av november (ungefär) - detta för att hinna komplettera din ansökan.
    Antagningsstatistik för Läkarprogrammet (Karolinska institutet) visar att i BII till vårterminer (under de senaste åren) blev det så att minst en person kom in med 22.19 .. och senast kom minst en person in med 22.17 som meritvärde. Så, om du uppnår meritvärde på 22.45 så anser jag att du har goda chanser att komma in i BII, kompletteringsgruppen.

    Studie- och yrkesvägledare