Rebecca
    Hej!

    Mitt namn är Rebeccca och om jag inte misstar mig har jag skrivit till er tidigare och fick då ett väldigt bra svar.Det svaret gjorde faktiskt att jag sökte in till Internationell Marknadsföring i Västerås! Men nu börjar det snurra till i skallen angående detta. Jag befinner mig i dem tankarna som säkert många andra; att jag vill ha ett betydelsefullt jobb. Med det menar jag att jag på något sätt vill bidra till någonting, hjälpa till på något sätt här på Moder jord. Jag har alltid brunnit för äventyr, älskar att resa och har lätt för att hantera människor. Senast reste jag ensam i fem månader och tyckte det var fantastiskt. Självklart är pengar en morot men jag tror på att det jag brinner för kommer att betala sig på ett eller annat sätt.
    Därför jag kom in på marknadsföring var för att jag tycker det är väldigt intressant med hur man når ut till människor, tycker även det är kul med företagsekonomi. Jag vet egentligen inte vad min slutliga fråga är, eller om jag egentligen har en ren fråga att ställa. Men... Kan man på något sätt koppla samman marknadsföring med det jag skrivit här över? Eller är jag helt ute o cyklar när jag valt marknadsföring? Jag känner mig väldigt intresserad utav samhällsfrågor, hur samhällen bildas, hur ändrar man ett samhälle till det bättre? Historia är också någonting som är väldigt intressant. Vad finns det för utbildnignar/kurser inom det ?

    Kan även tänka mig att gå på skolor utomlands, det spelar absolut ingen roll.

    Min dröm senare i livet är att styra ett eget företag. Jag har höga ambitioner karriärsmässigt!

    Jag vill inte jobba inom vården, jag är inte något politiskt snille, jag är handelskraftig, sjukt social och hjälpsam, väldigt kreativ, pålitlig, mycket praktiskt lagd men även ett riktigt läshuvud, har höga betyg. Är inte så sugen på att välja en flummig linje där jag inte har några framtidsmål. Det hade varit kul att få några konkreta tips, företag osv.

    Jag vill inte ha något 9-18.00 jobb där jag ser fram emot helgen hela tiden.

    Och... går det an att ändra sitt val av utbildning nu till hösten? (Eller är det försent..)

    Hälsningar, Rebecca

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Rebecca!

    Mycket bra att du vill jobba med ngt. som gör skillnad, som tillför nytta och syftar till att förbättra livet för många människor!

    Marknadsföring är ett verktyg och det beror på VAD MAN ANVÄNDER DEN TILL ... som t.ex. en hammare: man kan använda hammaren för att bygga hus eller som mordvapen. På samma sätt kan man använda marknadsföring - man kan marknadsföra något som är bra och nyttigt, vilket - om jag förstår dig rätt - är just ditt mål.

    Har du sökt den till här utbildningen http://www.mdh.se/utbildning/program/imf ? Det är en högskoleutbildning och sista dagen att söka var 15 april. Om vad och hur man kan ändra i sin ansökan till högskola efter sista ansökningsdatum, kan du läsa här https://www.antagning.se/sv/Vanliga-fragor/Ordna-stryka-och-lagga-till-utbildningar/Kan-jag-andra-ordningen/

    Jag vill också tipsa dig om www.yhguiden.se - se utbud av yrkeshögskoleutbildningar (de har olika sista ansökn.datum) - och det går i många fall kontakta yrkeshögskolorna även efter sista ansökn.datum och be att få vara med i urvalet. YH har stora möjligheter att göra undantag (till skillnad från högskolorna där antagning är centraliserad & håller sig inom strikta ramar).

    Det är jättebra att du är kreativ, pålitlig, äventyrlig och kan tänka dig starta eget. Har du någon färdig affärsidé? Vill tipsa dig om http://www.kvinnorforetag.nu och http://www.fragasyv.se/dokument#Foer_kreativa_ungdomar - vår länksamling "för kreativa ungdomar". Du får hemskt gärna tipsa om oss flera sidor som passar in i våra länk- och dokumentsamlingar på http://www.fragasyv.se/dokument

    Önskar dig det absolut bästa & kommer att hålla tummarna för dig!
    ANNA