Milla SYV på FrågaSYV

    Nej, tyvärr så tror jag inte att man kan. Du behöver antingen skaffa dig godkänt betyg i matematik 3c eller i matematik4. Högskoleutbildningar kan inte ta in obehöriga; matematik 3b och 3c är "nästan samma kurs" men en del av innehållet skiljer kurserna åt. Kursen matematik 3b är mer inriktad på ekonomi och 3c - på naturvetenskap/teknik. Du kan på din gymnasieskola fråga om det vore möjligt att du gör prövning i matematik 3c.
    Beroende på vilken inriktning på ekonomiprogrammet du går så kan det bli olika lösningar vad gäller innehållet i ditt examensbevis. Om du går inriktning juridik, då behöver du inte ha matte 3b i ditt examensbevis utan kan ha matte 3c "i stället". Men om du går inriktning ekonomi på EK då är matematik 3b en obligatorisk kurs men om du även skaffar dig betyget i matte 3c, då skulle du kunna ha matte 3c-betyget på ett separat dokument: Utdrag ur betygskatalogen. Kurserna matematik 3b och 3c får inte ingå i samma examensbevis för att det är nästan samma kurs (nästan men inte exakt samma, dock).
    En annan lösning skulle vara om du innan du går ut gymnasiet hann läsa matematik 4. Får du godkänt betyg i matematik 4, så är du behörig till utbildningar som kräver matte 3b och 3c och så får du även meritpoäng på grund av att matte4 är en högre mattekurs (men om du redan har max antal meritpoäng, t.ex genom engelska 7 och moderna språk 3 och 4, då kan du inte få fler meritpoäng).

    Studie- och yrkesvägledare
    • Milla : Reell kompetens handlar om att påvisa Grundläggande (inte särskild) behörighet och då ska man även ha minst 3-årig arbetslivserfarenhet på minst halvtid som man skaffat efter det att man gick ut gymnasiet.