Hej"

    för att uppfylla kraven för studiemedel, måste man uppfylla olika villkor: i grunden måste man ha Principiell rätt till svenskt studiestöd. Sedan måste man vara tillräckligt gammal (från 1 juli det kalenderåret som man fyller 20 år, om man läser på komvux) och även läsa på minst halvtid (20 gymnasiala poäng per vecka är heltid, och 10 p. är halvtid); man måste söka, bli antagen och Påbörja sina studier och inte ha obetalda skulder till CSN, sedan innan ... - uppfyller man alla de villkor, så borde man få ut studiemedel från CSN.
    Du frågar om kurser man "sedan innan inte klarade"... men jag vet ju inte exakt vad du menar. En situation är om man läser på komvux, tar studiemedel men inte visar godkända studieresultat... - i så fall kommer man få svar Nej, du får inte studiemedel mer, - från CSN (pga icke-tillfredsställande studieresultat). Men om man på ungdomsgymnasiet fick F i kurserna och sedan blir antagen till samma kurser på komvux (alltså inte har obetalda studieskulder till CSN och inte läst med studiemedel förut...) då ser jag ingen anledning till varför man skulle få ett negativt svar från CSN.
    ..... men det är ju inte FRåGA SYV utan CSN som fattar beslut om studiemedel. Du får antingen kontakta CSN och fråga om just din situation, eller söka studier och söka studiemedel och se om det "går vägen"... Lycka till!