Har ni tips på upplägg och övningar?
Tack!
Här kan du söka bland alla redan ställda frågor.
Alla frågor är besvarade av riktiga studie- och yrkesvägledare.
Just nu är 32143 frågor besvarade.
Hej,
vi har sammanställt >>>Gruppvägledningsövningar - se gärna på den här sidan.
Och vi anser att yrkesbeskrivningar på www.framtid.se utger en bra grund för gruppvägledning. Det finns ca 2000 yrkespresentationer på Framtid.se och varje dag blir de fler. Vilka uppdrag/övningar som man kan "köra" med utgångspunkt av yrkesbeskrivningar skriver jag Förslag på här nedan:
Tanken är främst att yrkespresentationerna ska inspirera och ge exempel på det breda utbudet som finns på den svenska och den internationella arbetsmarknaden.
Yrkesbeskrivningar kan även användas för att väcka frågor om vad vissa yrken ”går ut på”, skapa diskussioner kring yrkes- och arbetsmarknadsfrågor.Uppgift till elever är att hitta några yrken, förslagsvis 5 stycken (färre, ex 2 st. för yngre elever och fler yrken, ex. 10 st. – för äldre elever):
• Välj de yrkesbeskrivningar som överensstämmer bäst med dina värderingar (det som är mest viktigt för dig).
• Välj de yrken som bäst överensstämmer med dina färdigheter (det du är bra på eller kan ganska lätt lära dig).
• Välj de yrken som överensstämmer med dina personliga egenskaper (det som passar just din ”personlighet”).
• Välj de yrken som passar dina intressen/hobby>> (det som lockar dig mest och/eller det som du tycker är roligt at göra).
****************************************************************************************
Övning 1. GISSA YRKET
Varje elev får på förhand välja och skriva ner namnet på ett yrke och får berätta om det yrket utan att säga vad det är för ett yrke - för de andra i klassen eller i en elevgrupp. De andra måste försöka gissa vilket yrke hen talar om. Variant: de andra får ställa frågor, t.ex max tre frågor per elev, ex.”Tar man hand om djur?” eller ”Har man uniform?” och försöker gissa yrket utifrån svaren.
Övning 2. TA REDA PÅ MER
Välj ett eller flera yrken som du vet lite om. Ta fram så mycket information som möjligt om det yrket/yrken inkl. utbildning, arbetsförhållanden, könsfördelning, lön, framtidsutsikter mm.
Övning 3. VECKANS YRKE
Rösta fram (med hjälp av elever) eller bestäm själv vilka yrken som ska bli ”veckans yrke>>” – förslagsvis ta dem i par: ett ”vanligt” yrke som t.ex Ingenjör och ett ovanligt, som t.ex Ormsanerare. Skriv ut yrkesbeskrivningar och sätt upp på Vägledningstavla varje måndag morgon. Variant: låt eleverna välja, skriva ut och sätta upp yrkesbeskrivningar på Vägledar-/yrkestavlan (Anslagstavlan SYV-hörnan).
Övning 4. ”APT = ArbetsPlatsTräff"
Be elever att hitta så många yrken som möjligt som skulle kunna komma till samma APT t.ex på en skola, på ett sjukhus>> eller på en tidningsredaktion>>.
Övning 5. SKAPA EN KEDJA
Rangordna yrken inom samma bransch/yrkesområde utifrån olika faktorer som ex. utbildningslängd, ex. vårdbiträde>> à undersköterska>> à specialistundersköterska>> à sjuksköterska>> à barnmorska>> à läkare>> à specialistläkare>> - och medicinsk forskare>>.
****************************************************************************************
Nedan finns det en lista på uppgifter som man kan be elever att utföra och frågor man kan be elever att hitta svar på (enskilt eller i grupper) – förslagsvis kan man lotta ut olika uppgifter till olika elever eller låta dem fritt välja vilka uppgifter de vill utföra – ex. får de välja tre olika uppgifter per elev helt fritt och redovisa sedan muntligt eller skriftligt inför hela klassen, inom sin grupp eller lämna svar till läraren/vägledaren:
• Hitta ett yrke som du tror att du vill ha när du ”blir stor”.
• Hitta de ”vanligaste” kvinno-, respektive mansyrken.
• Vilka yrken spenderar väldigt mycket tid framför en dator?
• Vilka yrkesutövare arbetar mest ute eller mest inne?
• Vilka arbetar ungefär lika mycket ute och inne, på ett kontor?
• Vilka yrken kräver att man bär uniform eller speciella skyddskläder?
• Vilka yrken jobbar alltid tillsammans med andra, dvs i ett ”team”?
• Vilka yrken är för det mesta ensamarbete?
• Vilka yrken kan man klara av utan eftergymnasial utbildning >>>?
• Vilka yrken kräver alltid en högskole-/universitetsutbildning?
• Vilka yrken hör till ”lågavlönade”?
• Vilka yrken hör till ”högavlönade”?
• Vilka yrken jobbar ofta även på ”obekväma arbetstider”?
• Vilka yrken kräver att man är fysiskt stark?
• Vilka yrken kan försätta yrkesutövaren i livsfara? Ex.på ”farliga yrken >>>” är brandman>>.
• Vilka yrken kräver att man är mycket stresstålig?
• Vilka yrken förutsätter att man reser mycket i tjänst, kanske även reser utomlands?
• Vilka yrken kräver att man måste kunna ett annat språk utom svenska? ex. tolk>>
• Vilka yrken kräver omfattande kunskaper i matematik?
• Vilka yrken kräver omfattande kunskaper i idrott?
• Vilka >>yrken kräver mycket bra kunskaper i svenska språket och/eller i andra språk?
• Vilka yrken kräver djupa/omfattande kunskaper i samhällskunskap>>?
• Vilka yrken kräver djupa/omfattande kunskaper i naturkunskap>>?
• Vilka yrken har de ”bästa framtidsutsikter”, dvs det blir lätt att få jobb>> i framtiden?
Och sist, men inte minst :) Be elever att de själva skriver frågorna som man kan ställa om yrken. De kan själva ställa frågorna och sedan svara på dem!:)
Bästa hälsningar
ANNA
Hej,
Jag tycker att ANNA gav ett bra svar. Jag vill bara påminna att alla "blåa ord" i våra svar och i dokument i Arkivet här på Fråga SYV>> är Klickbara länkar, som leder vidare till mer info, relevant till det "begreppet" som det "handlar om".
Och jag vill också be alla som kommer på fler övningar och uppgifter, frågor och lekar - som man kan ha med utgångspunkt i yrkesbeskrivningar på www.framtid.se - att höra av sig med sina förslag. Alla tips, förslag och synpunkter tas emot med stor tacksamhet av oss här på Fråga SYV!
Hälsningar
Daniel SYV
Hej! Jag har läst några utökade kurser i gymnasiet som t.ex Moderna språk 2 spanska, Moderna språk 3 - Arabiska och Modersmål 1 Arabiska och Moderna språk 4 - Arabiska och går nu i tredje året på naturvetenskapsprogrammet och har 2800...
Hej,du måste prata med SYV på din skola och undersöka om det går att göra en ändring i din studieplan. Examensbeviset utfärdas i slutet av "trean" enligt vad som på... Läs hela svaret
Hej! Jag kommer inte kunna få godkänt i en av mina utökade kurser. Jag skulle vilja ta bort den helt, går det? Om det inte går: vad händer om jag får F eller streck i den kursen? Samt senare vill söka utbildning där den krävs? (jag skulle...
Hej,prata med SYV på din gymnasieskola. Reglerna säger att alla gymnasiala kurser i vilka eleven fick BETYG (och F är också ett betyg) bör finnas med i elevens examensbevis. Men eftersom det handlar om... Läs hela svaret
Jag undrar om jag kan göra en prövning i Mod.språk Danska 3 i min hemkommun och sen byta ut det betyget till Mod.språk Tyska 3 som läser på SA men det blir säkert F i kursen. Jag går alltså i en gymnasieskola i annan kommun än den jag...
Hej,gymnasieelever får göra prövningar endast på sin egen gymnasieskola. De har rätt att göra prövningar i två fall: om de fick F i en kurs eller om undervisning i en kurs... Läs hela svaret
Jag har läst 2650 poäng på gymnasiet och kommer mest troligen få F i Matte 2. Kan man ¨ Välja bort ¨ Matte2 så att jag endast ansöker med 2550 poäng till högskolor?
Hej;för att svara på din fråga behöver jag veta:Vilket program läser du på gymnasiet? Vad står det i beslutet om U-kurser för dig (rektors beslut)?... Läs hela svaret
Hej, Jag har läst Ma4 som uttökad kurs då jag går Natur med samhälles inriktning. Jag har totalt läst 2600 poäng. Jag fick A i Ma4 men inte i Biologi 2, biologi 2 är inte ett programgemensamt ämne för natur så jag undrar ifall jag...
Hej,om du söker till en utbildning som inte kräver biologi 2 (för särskild behörighet) då skulle du vinna på att ha det lägre betyget som U-kurs i ditt examensbevis. U-kursen (betyget i den)... Läs hela svaret
Hej! Jag går i ettan på naturprogrammet. Jag vill läsa matte 5 och engelska 7 men räknas de som individuella vall eller programfördjupningar? Jag måste välja en kurs på att läsa som individuell val och jag tänker på spanska 4, men...
Hej, jag gissar på att du med "naturprogrammet" menar NA. Om jag har rätt, så kan du se i programplanen för NA att matte 5 och engelska 7 får på NA läsas inom... Läs hela svaret
Jag undrar räknas modersmålet som de andra ämnen i gymnasiet eller inte? Om jag har ett bra betyg i modersmål och ett dåligt i ett av de individuella val som man väljer i trean så går det att ersätta modersmåls betyget istället...
Hejsan,inom ämnet Modersmål finns på gymnasienivå - i Sverige - 3 kurser: Modersmål1,2 och Aktiv tvåspråkighet. En eller flera kurser kurser inom ämnet Modersmål... Läs hela svaret
Hej! Jag kommer till studenten läst utökat antal kurser och kommer därmed behöva välja vilka kurser som ska finnas med på examen. Jag vill söka en universitetetskurs som kräver naturkunskap 2, behöver natur 1 finnas med i examen då? Eller...
Hej Nora!på flera av högskoleförberedande gymnasieprogram är kursen Naturkunskap 1b obligatorisk och måste finnas med i examensbeviset (kan, dock, finnas med betyget F);... Läs hela svaretHej! jag går 2an på gymnasiet och vill läsa arabiska 3 som moderna språk, men mina skola erbjuder inte det, och det finna två behöriga lärare till denna kursen. undrar om dt går att göra prövning i min skola i och med att det finns behöriga lärare? ??
Hej Ahmed,som gymnasieelev får man göra Prövningar på sin egen gymnasieskola; rätt att göra prövning har du i 2 fall - om du läste en kurs och fick F betyg ELLER om kursen är inskriven i... Läs hela svaret
Hej,
Jag går på Natur trean och har inte fullt med meritpoäng. Jag läste Tyska bara till steg 2, eftersom jag fick börja läsa moderna språk när jag började gymnasiet. Däremot läser jag matte 5, vilket ger maximalt 1...
Hej Ola, jag förstår att du tycker det är orättvist och mycket tråkigt; men reglerna säger att elever under sin gymnasietid får endast göra prövning... Läs hela svaretHittar du inte din fråga?
Skapa en ny fråga