elev
    Hej!

    Har fått en speciell grupp att arbeta med praktiken. Det är så att denna gäng är anhängare till en ledare som mobbar andra. Vi ska få göra gruppövningar med de. Jag kom på att man kanske kan köra med påståenden om normer, värderingar etc. Där de får röra om sig i rummet och sedan för man diskussion. Nu till min fråga har ni tips vilka påstående man kan använda sig av? Även kanske någon övning med ledarskap.

    Sedan undrar jag om ni har tips på gruppövningar man kan göra med nyanlända på stöd och matchning i olika åldrar. Dessa har olika språknivåer. Och nåt tips om vad man kan informera om? Har informerat om "inför en arbetsintervju".

    Tack!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amina!

    Om jag förstår dig rätt, så arbetar du som Coach inom Stöd och Matchning, stämmer det?

    Kika gärna in på den här sidan där vi har samlat våra bästa Gruppövningar. Jag skulle speciellt rekommendera Övningar nummer 1, 2, 4 och 8 - för just den deltagargruppen som du berättar om i din fråga. Detta pga mobbare är ofta osäkra, olyckliga individer som har svårt att hitta mening och glädje i livet.

    Övning med ledarskap är det nummer 12 ("Lärare för en kvart") på samma sida som du hittar genom att klicka här >>

    Du får gärna skriva ut våra övningar, du får också sprida dem och modifiera (anpassa dem) om du så önskar.

    Du frågar också vad som är "bra att informera om" och jag tycker att det bästa är kanske om deltagare får ställa frågor - beärtta för dig vad det är de vill veta. Sedan kan du svara på deras frågor. Då blir det information "efter behov". Det mest praktiska är kanske om deltagare får ställa sina frågor på förhand och sedan har du några dagar på dig för att förbereda svar (information) som du ger till hela gruppen.

    Jag tycker att du kan gott och väl säga som det - nämnligen att det finns väldigt mycket informaton och är helt omöjligt att berätta om allt och du vill därför utgå ifrån deras behov och berätta om det som de vill veta. Kanske kan du skriva upp deras frågor på tavlan i början av "lektionen" och svara på alla de frågorna som du kan svara på utan några förberedelser. Sedan säger du att vissa frågor måste du leta information om och att du återkommer. Så svarar du på de resterande frågorna - under nästa informationstillfälle.

    Du kan också be deltagare att hitta information som de tror blir av intresse för resten av gruppen och som de vill dela med sig - så blir de lärare/gruppledare för en stund och den uppgiften får "rotera". De får turas om att berätta för resten av klassen vad de tycker alla borde veta om. Det blir på så sätt engagerande för var och en i gruppen. Du slipper "servera dem" med info. De får själva jobba för att hitta info och fundera på hur de ska presentera info på sina gruppkompisar. Du får styra upp det och rätta till, förklara och organisera - givetvis, men du och deltagare får gärna dela på informationsinsamling, värdering av vilken info som ska presenteras nu och vad som kan vänta till senare.

    Det är mina bästa råd till dig.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar

    Liselotte Syv

     

    Liselotte

    Frågor och svar taggade med 'storbrittanien' (5 st.)

    • Yuna

      Vägen till läkarprogrammet i Uk?

      Jag ska ta studenten snart vilket är skönt efter 3 långa år. Nu när jag är klar så vill jag fortsätta följa min dröm till läkarprogrammet men vill så gärna testa på något nytt som att plugga utomlands. Jag har...

      Milla : : Hej!Vi på FRåGA SYV svarar, som regel, på frågor om yrken och utbildningar i Sverige. Vi har inga egna experter på studier utomlands och kan därför endast ge en allmän/generell... Läs hela svaret
    • NatalieJS

      Hur översätts GCSE betyg från England?

      Hej! Om man har GCSE betyg från England, hur översätts de? Kan man endast komplettera med t.ex. svenska och samhällskunskap om man läst resterande kurser för grundläggande behörighet i England på GCSE nivå? Målet är högskola i Sverige. Tack på förhand!

      Milla : : Hej,om en person vill söka till högskola-universitet i Sverige med utländsk gymnasieutbildning då behöver hen ansöka om Bedömning hos UHR, se gärna information... Läs hela svaret
    • SYV

      Möjlighet för stipendium?

      Hej! Jag undrar vilka möjligheter till stipendium ni kan hjälpa mig brainstorma fram. Det gäller en elev som har för avsikt att läsa 3 + 4 terminen på svenska skolan i UK. Tacksam om jag kan få hjälp med följande frågor: - När...

      Julia: : Hej!En mycket svår fråga.Jag skulle i första hand vända sig till den skolan där eleven vill läsa: den skola måste både vara intresserad att ha fler sökande + borde ha kunskap om... Läs hela svaret
    • Emma

      Höjt meritvärde?

      Hej! Jag har 19,2 i snittbetyg från gymnasiet (med fullt meritpoäng) och behöver 19,45 för att komma in på programmet jag vill söka. Har precis gjort prövning i NK2 som är ett av behörighetskurserna till programmet, fick A. Läste inte denna...

      Daniel: : hej Emma. Om du har meritvärde på 19.2 "med fullt meritpoäng" som du skriver i din fråga - då borde ditt snittbetyg/Jämförelsetal, ligga på 16.7 och det är lite lägre än... Läs hela svaret
    • Kübra

      Sänks meritpoängen för ett F?

      Hej! Det är så att jag har en F varning i Matematik 2b kursen därmed undrar om detta påverkar meritpoängen för hela summan i slutet av året. Mitt nuvarande meritpoäng är 17,9 (jag går i åk 2, sambeteende) och har F varning i...

      Anna: : Hej!maximalt antal meritpoäng som man kan få är 2,5 - så du kan omöjligen ha så många meritpoäng som du uppger i din fråga.Info om meritpoäng för dig som läser... Läs hela svaret

    Hittar du inte din fråga?

    Skapa en ny fråga