Erik
    Hejsan! Jag heter Erik Johansson och går på Albäckskolan i Hultsfred, det är så att det börjar bli dags för mig att välja vilken linje jag vill gå på gymnasiet men jag verkar ha en tendens att hitta fel med varje linje jag tycker verkar kul och jag skulle kunna behöva er hjälp!

    Jag älskar att hålla på med datorer och skulle kunna tänka mig att jobba som programmerare eller något liknande inom IT men problemet är att jag har hemskt svårt för matte och kan knappt klara av att få E (G) i slutbetyg i matte och därför klarar jag inte kraven för dessa sorters av linjer.

    Jag och mina nära anser mig väldigt social och väldigt språkkunnig (Lätt för språk.. och skriva och dylikt på svenska), därför tänkte mina nära att jobba som typ politiker, översättare eller något dylikt skulle passa mig men tyvärr så intresserar detta mig inte ett dyft. Egentligen skulle jag kunna tänka mig att jobba som fritidsledare men ur ett långvarigt perspektiv är det kanske inte det bästa jobb tänk dig själv en 60 årig gammal gubbe som fritidsledare..

    Jag tycker att jag är en väldigt glad, energisk, social och logisk person, jag skulle vela ha ett jobb som innefattar språk, människor, att behöva vara social och kanske en aning datorer och lättare teknik. Utav detta så skulle jag skulle vela ha hjälp med förslag på gymnasielinjer och kanske ett par framtida yrken. Mvh Erik Johansson

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, du verkar känna dig själv ganska väl ändå och du (och dina nära) känner till dina starka och svaga sidor som visar en motiverad kille med vilja att komma framåt! Härligt!

    Först och främst måste jag säga att jag mycket väl kan se dig som sextioårig fritidsledare!! Vi behöver både män och äldre in i fritids och skolor med hjärta och empati att hjälpa till att utveckla våra små och ungdomar - så jag vill nog vända ditt perspektiv upp&ner och säga tvärtom!

    Det som ger grunden till ett bra gymnasieval är att du känner lust och motivation inför det program du väljer och också med en realistisk chans att klara programmet. Är det Barn- och fritid så kanske det skulle vara alldeles utmärkt - det är där jag hör att du skalar av allt och säger "egentligen skulle jag kunna tänka mig" - fundera på det!

    Att du älskar och hålla på med datorer är ju jättebra - den kunskapen och lusten kommer du ha användning för resten av ditt liv. Vill du utveckla detta så kanske du kan kolla in El-och energiprogrammet med inriktning Data och kommunikationsteknik. Du läser inte lika mycket matte där men en stor mängd data och elkurser. Annars får du ha kvar det som hobby och som användbar kunskap i andra yrken du skaffar dig.

    Att kunna språk är bra - om du är väldigt intresserad så kanske du kan kika på Humanistiska programmet med inriktning språk - där läser man väldigt mycket språk. Om det blir för mycket så kanske det räcker på ett Samhällsvetenskapligt program - där kan du läsa beteendevetenskap om du är intresserad av hur människor funkar och samhället i stort. Dock läser du en hel del matte där.

    Boka tid med din Syv vid skolstart och diskutera igenom programmen - det tar tid att välja - låt det göra det, prata, gå på Öppna hus och läs på om programmen och vilka kurser man läser och fundera vad som skulle passa bäst för dig. Lycka till!/Lena, Syv