bert
    Har ett slutbetyg från 2010.

    Tänkte tenta av svenska C för att den ger meritpoäng och det är en 50 poängskurs men jag har i mitt slutbetyg svenska 3 hur räknas då poängen, kommer ju att saknas 50 poäng?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Bert!
    Du uppger att du har ett Slutbetyg från 2010.
    Gymnasiereformen genomfördes 2011-12 och först då byttes namn på kurser (från Svenska C till Svenska 3).
    Det kan, alltså, inte stämma att du har betyg i Svenska 3 i ditt Slutbetyg som du fick år 2010.

    Jag råder dig boka tid hos SYV på komvux i Karlstad (om du är folkbokförd i den staden).
    Ta med dig alla dina tidigare betyg. Ni får tillsammans titta på dem och komma fram vad som blir bäst för dig att göra.

    Allmän info om Prövningar finner du på http://www.fragasyv.se/info/provning
    Kontaktinfo till SYV på vuxenutbildningen i Karlstad finner du här http://karlstad.se/utbildning-och-barnomsorg/vuxenutbildning/studievagledning/

    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    • : tack för ditt snabba svar.
    • : men jag gick ut från gymnasiet med ett samlat betygsdokument och har sedan dess läst på komvux till ett slutbetyg.
    • Anna : Vilket år fick du ditt Slutbetyg från Komvux? Reglerna har ändrats flera ggr och det finns en hel del övergångsregler. Du verkar ha "blandbetyg" som innehåller en del "gamla" och en del "nya" kurser. Om du är behörig till den utbildning som du vill söka på högskola eller yrkeshögskola - och är bara "ute efter meritpoäng", så finns det olika sätt att uppnå max i Merit. Du bör först kontrollera om du redan har max i Merit och kan inte få mer. Därför tycker jag att det bästa vore för dig att visa upp ditt betyg för SYV på Komvux i din kommun. Om du ska göra prövningar eller läsa någon kurs, så är det ju på komvux i din kommun, så man kan ta allt på en gång.
    • : hej!
    • : 2014 och jag har inte mycket meritpoäng. Det är därför som jag vill försöka få meritpoäng på svenska C
    • : vilka olika sätt finns det? Dessutom är jag också behörig att söka in till högskola
    Läs alla kommentarer