Nej

    Finns det nåt jag nu kan göra? Jag går i 2an på Naturprogrammet på gymnasiet och allt jag kan säga är att jag hatar det. Jag är en studie motiverad elev som råkade börja i en av sveriges sämsta klass. I början ville jag byta men jag skaffade mig roliga vänner så jag stannade. Jag fokuserar på lektioner och gör mina grejer på lektionerna. Och när vi har grupparbete så gör jag i princip allt ensam och på slutet frågar de mig vilken del som är deras. Min klass blir glad när de failar, och de får mig att skämas över att ha fått bra betyg. De kallar för mig "nörd" och "A barn". Jag saknar nian och mina vänner som jag var taggad att visa mina A till. Jag säger till mig att jag klarar det men det kommer jag inte att göra. Jag är ensam både på rasterna/ lektionerna och en minut i skolan känns som evighet. Jag är ibland bokstavligen rädd för att somna för att jag måste gå till skolan när jag vaknar. Mina vänner har ändrats totallt och kommer inte till mig ifall de inte behöver hjälp eller att jag ska skriva deras grejer. De skjuter på grupparbetet tills sista sekunden å stressar mig, och de ber mig i sista sekunden att hjälpa de plugga. På proven så sitter de runt mig för jag ska hjälpa de att fuska. Alltså Jag ångrar mig att jag kommer komma ut ur gymnasiet utan roliga historier samt vänner till skillnad från mina syskon som skaffat sig livslånga vänner.

    Jag vänder mig till er ifall jag ens har en lätt väg ut. Jag vet att svaret kommer att vara "sök igen nästa år" eller "fortsätt" men jag kan inte se mig ta gymnasieexamen. Finns det nån distans ställe där jag kan läsa klart mina kurser? Jag hade väldigt höga betyg i 1an men mina betyg håller på att gå ner som en vattenfall. Jag fick mitt matte 3c betyg och det va dåligt och detsamma med resten med tanke på min prestationsförmåga. Jag har ingen ork att prestera och jag vet vid det här laget att jag inte kommer komma in på läkarlinjen.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Nej! :)
    Distansgymnasiet heter Korrespondensgymnasiet och du kan läsa om den på gymnasieguiden.se/gymnasium/korrespondensgymnasiet

    Undrar: har du pratat med din klasslärare-mentor? med kurator på din skola? eller med rektor på ditt program eller skola (på stora gymnasieskolor kan finnas flera rektorer som ansvarar för olika program)?

    Du får givetvis söka om till en annan skola. Om du söker via gymnasieantagningen och kommer på en annan skola och kan uppvisa godkända betyg från år 1 och 2, bör du bli uppflyttad, så du ska inte behöva läsa 3 år till på en ny gymnasieskola! Att göra ansökan via gymnasieantagningen är helt ofarligt. även om du får en ny studieplats, behöver du inte tacka Ja, utan får välja stanna kvar där du läser nu.

    Ännu ett alternativ är - Allmänna kurser på folkhögskolorna. Varje folkhögskola i Sverige och det finns cirka 155 st. spridda över landet, har minst en utbildning på gymnasienivå som leder till Omdöme om grundläggande behörighet. Man måste vara 18 år eller nästan 18 år när man påbörjar läsa på allmänna kurser på en folkhögskola. Om studieformen FOLKHÖGSKOLA - var god läs på framtid.se/studier/folkhogskola

    • :

      Vad kan mentoren göra och vad tycker du att jag bör säga till min mentor/ rektor? Jag har inte pratat med de för det känns inte som att de kan göra nån skillnad. Jag har inte ens pratat med mina föräldrar för det känns meningslöst att involvera människor som kommer bara göra det värre. Men är det värt att byta nu? Jag är rädd att det kommer vara samma sak där jag kommer byta till för jag tror inte att nån bra gymnasium kommer att accptera mig. Dessutom vill liksom inte hoppa av

      Tack för länken och svaret:) Ska kolla upp länken

    • Anna : Hur ska du få hjälp om du inte ber om hjälp och inte ens berättar för personer i din närhet hur det ligger till? ... Du skriver att ingen bra skola kommer "acceptera dig", men varför tänker du så? Om du söker via gymnasieantagningen, konkurrerar du med dina grundskolebetyg om platsen på den gymnasieskola där du vill läsa. Som jag berättade om i mitt svar, ovan, så händer det allt som oftast så att i fall eleven har godkända betyg från sina tidigare gymnasiestudier, blir hen uppflyttad till högre årskurs. Finns inga nackdelar i att lägga in ansökan via gymnasieantagningen, så varför inte göra det? Då söker du till de skolorna där du vill läsa. Sedan kan du ju ändra dig när som och stanna på din nuvarande skola. ... Du frågar vad mentorn kan göra? Och jag vet inte det, det är därför som du ska fråga honom/henne, för att det är hen som vet om hen kan hjälpa dig eller inte. På vilket sätt skulle det bli sämre om du pratade med persona på din skola? Kuratorn har sekretess och får ej föra vidare om du ej ger medgivande. Så, börja med att prata med kuratorn, är mitt råd. Lycka till!