Martina
    Jag är utbildad kock och har arbetat inom yrket sedan studenten.
    Vad behövs för att jag skall kunna utbilda mig till hemkunskapslärare?
    Finns det på helfart i Linköping?
    Är nästa start i vår 2016 alt höst 2016?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Martina!
    Ämneslärare på högstadiet är vanligtvis behörig att undervisa i tre olika ämnen.
    Läs på http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/amneslarare-i-grundskolans-arskurs-7-9/ Du ser där att "Hem- och konsument kunskap" tillhör "grupp 2" och man väljer då även två andra ämnen ur ämnesgrupper 4, 6 eller 7.

    Att utbilda sig till ämneslärare på grundskola tar vanligtvis 4,5 år (270 högskolepoäng). Just till "hem- och konsument kunskap" är särskild behörighet Samhällskunskap 1b (= "en gammal" kurs Samhällskunskap A). För övrigt måste man alltid till alla högskoleutbildningar i Sverige ha Grundläggande behörighet till högskolestudier.

    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt. Jag rekommenderar att du bokar tid hos SYV på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd, tar med dig alla dina betyg och så tittar ni tillsammans på dem och kommer fram till - om du har Grundläggande behörighet och om inte, vad fattas och hur kan du uppnå den snabbast eller på ett sätt som passar dig bäst.

    Du frågar om det finns på helfart i Linköping. Det som finns i Linköping är möjlighet att bli behörig lärare i matematik, fysik, kemi, biologi, teknik, svenska, svenska som andraspråk, engelska, tyska, spanska, franska, samhällskunskap, historia, religionskunskap, geografi, slöjd, dvs jag kan inte se att man kan läsa till hemkunskapslärare i just Linköping.

    På sidan http://www.liu.se/utbildning/program/larare/student/studievagledning?l=sv finns alla kontaktuppgifter till Studievägledning för Lärarutbildningar på Linköpings universitet. Hör med dem om det finns planer på att starta flera lärarutbildningar inkl till hemkunskapslärare.

    Vänliga hälsningar
    ANNA