Izabelle
    Hej! Jag ska söka in till gymnasiet i vinter jag har bestämt mig för Samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning samhällsvetenskap. Inriktningen är också högskoleförberedande. Jag undrar om det då är tvunget att fortsätta plugga efter gymnasiet för att få något jobb som har med Samhällsvetenskap att göra, eller om jag kan få ett jobb inom samhällsvetenskap redan efter gymnasiet och isåfall vilka?
    Jag har kollat in de yrkesförberedande programmen men inga intresserar mig så Samhällsvetenskapsprogrammet är mitt ända val och högskola kommer bli för dyrt.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Izabelle,
    det är frivillig att söka till en eftergymnasial utbildning. Dock väljer många att söka då det kan vara svårt att få jobb direkt efter gymnasiet om man gick högskoleförberedande program och inte lärde sig något yrke.
    De jobben som man kan få efter ett högskoleförberedande gymnasieprogram /utan att läsa vidare på eftergymnasial nivå/ är t.ex. säljare i butik eller per telefon, handläggare på en Myndighet - t.ex. på Försäkringskassan (OBS! inte Utredare, ett jobb som kräver högskolekompetens), administratör, receptionist, vikarie (oftast timanställning vid behov inom barnomsorgen eller hemtjänsten).

    Så som arbetsmarknaden ser ut idag är det svårt att utan att lära sig ett yrke på gymnasiet och utan att ha läst på högskola eller en yrkeshögskola få ett fast jobb. Du skriver att högskola blir "för dyrt". Jag tror du menar att det tar lång tid och man lånar pengar av CSN som man sedan måste betala tillbaka. Jag vill därför tipsa dig om Yrkeshögskoleutbildningar, som är kortare än högskoleutbildningar: det finns ettåriga yrkeshögskoleutbildningar. De flesta är på 1,5 eller 2 år. Jag råder dig att kika in på www.yhguiden.se och se om du hittar ngt. som intresserar dig på en yrkeshögskola.
    Önskar dig allt väl & lycka till!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV
    Liselotte