Anders

    Hej, Som jag har förstått det så kan man söka till universitet på antagning.se med en högskoleförberedande och en yrkesförberedande gymnasieexamen. Om man redan har ett högskoleförberedande gymnasieexamen kan Komvux vägra att utfärda en yrkesförberedande gymnasieexamen?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Anders,

    om du uppfyller kraven för Yrkesexamen, så utfärdar komvux det dokumentet. Det som kan bli ett problem, att i yrkesexamen måste det ingå de yrkeskurser som är obligatoriska för just "det programmet" och komvux måste, enligt vuxenutbildningsförordningen, prioritera personer med kort tidigare utbildning, alltså de som saknar gymnasiekompetens; på så sätt kan det bli omöjligt att komma in på de yrkeskurser som du måste få godkända betyg i - för att uppfylla kraven för examensbevis från ett yrkesprogram.

    Vänligen
    ANNA

    • : Jaha, men, om man läser en utbildnig på 1400 gymnasiepoäng på vuxenutbildning, så bör obligatoriska kurserna väl inga?
    • Julia : Ja, det borde de göra. Problemet blir att Komma in på en sådan: Yrkesutbildning på komvux. I första hand kommer sökande in, som endast har grundskolekompetens, och sedan är platserna ofta, tyvärr, slut.
    • : Spelar det roll om en person är arbetslös och har ingen universitetsutbildning?
    • Milla : Nej, för komvux är det ”kortutbildade först”, sen kan det om man har tur ändå finnas plats även för ngn med gymnasial utb i bagaget så man ska definitivt göra ansökan och hoppas på det bästa!
    Läs alla kommentarer