Ida
    Hej!
    I gymnasiet läste jag bara upp till matematik 2b. Nu har jag läst matematik 3c på basår, och fick betyg D i den kursen.

    Min fråga är om jag kan göra en prövning i matematik 3c, då jag vill ha betyg C i den kursen.

    Om jag gör en prövning i 3C på tex. Komvux, kommer det att förändra mitt jämförelsetal?

    Jag har väldigt höga betyg från gymnasiet; så jag vill inte riskera att sänka mitt jämförelsetal genom att baka in matematik 3c i det. - Min främsta fråga är då om Jag kan läsa upp betyget från basåret på något sätt; utan att det rör mitt gämförelsetal?
    • : Hej Liselotte, tack för svar. Nej, jag läste inte matte 3 på komvux, utan jag läste det på ett naturvetenskapligt basår på universitet. Det är så att jag ska söka en privat skola, där behörighetskraven är lägsta betyg C i matematik 3. Det är därför jag undrade om jag kan höja mitt betyg D - till ett C; på något sätt som inte berör mitt höga jämförelsetal från gymnasiet! Finns det någon väg?
    • Julia : Privata skolor kan göra lite som de vill. Så, går inte att svara generellt för alla privata skolor. Fråga personal på just den privata skolan. Men annars så är det Prövning man kan göra (om man hittar var man ska göra prövningen). Du som inte längre är gymnasielev får göra prövningar i alla de olika städer/kommuner. Anmälan kostar 500kr. Mycket svårt hitta var man kan anmäla sig. Inför prövningen behöver du inte uppvisa några som helst betyg. Får du betyg på prövningen - är det som "vilket betyg som helst" alltså giltigt vid ansökan till högre utbildning. Finns inte heller ngn risk att "sänka sitt betyg", då regeln finns att i fall man har flera betyg i samma kurs, är det Det högre betyget som gäller. --- du har idag ett högt meritvärde/jämförelsetal, skriver du. Om matte 3 krävs för behörighet, räknas det betyget i, alltså i matte 3b eller 3c in i jämförelsetal (så är det i alla fall när man söker till "vanliga" statliga lärosäten, i Sverige). Hur din privata skola räknar och bedömer, vet inte vi här på FRåGA SYV.
    • Julia : Se om det står att de kräver Matematik 3/Matematik C (i så fall spelar det ingen roll om du har betyget i matte 3b eller 3c, för att "matematik C" är en gammal kurs = dagens matte 3, det är alltså inte c-spår som menas). ... Du kan kanske läsa matte 3 på komvux; på heltid på distans eller flex- kan du läsa den på 5 veckor. det är lite lättare att få högre betyg i matte 3b, än i 3c. Mycket lättare också få högre betyg om man läser kuren, jämfört med prövningen. Och det är mycket svårt hitta var anmälan till prövningen kan göras (bl.a pga Covid-19, men det var rätt svårt redan innan dess).

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Ida,
    det är viktigt att veta vilken utbildning du kommer söka till på högskola sen. T.ex om du kommer söka till utbildning som kräver matematik 4 och du på gymnasiet läste endast upp till matte 2 (alltså om det inte i ditt examensbevis ingår matte 3, utan du läste matte 3 efter det att du fick ut ditt examensbevis), då kommer inte betyget i matte 3 (3b eller 3c) räknas in, över huvudet taget. Detta pga just MATTE 4 krävs för din utbildning, som särskild behörighet och det är just betyget i matte 4 som kommer räknas in, och inte i matte 3.
    I så fall spelar det ingen roll vad för betyg du fick i matte 3.
    ::::::: Jag förstod det som så att du läste matte 3c på komvux, stämmer det? Du skriver "basåret" men jag tror du menar kurser på komvux som är ihopsatta till ett kurspaket "basår"? För att i annat fall, om man läser basår på högskolenivå då räkans inte de betygen in alls. Efter basår på högskolenivå söker man i BII, kompletteringsgruppen, men med det meritvärde man fick på sitt examensbevis (från gymnasiet) - alltså betygen från gymnasiet och från studier på högskola/universitet blandas inte ihop.

    Liselotte
    • Julia : om du kommer söka till utbildning som kräver matte 3, t.ex fastighetsmäklarprogrammet eller ekonomiprogram på högskolenivå - kan du göra prövning i matematik 3b (b-spår är med inriktad på ekonomi och det är lite lättare att få högre betyg i matte 3b, än i 3c).