Dalya
    Hej!
    Jag har precis klarat av naturkunskap 2 på komvux för behörighet, och jag hörde att om man får ett betyg som är under sitt eget betygsgenomsnitt så sänks meritvärdet också.
    Jag har ett genomsnitt på B/C i mina betyg från gymnasiet och fick ett B på kursen nu, stannar meritvärdet då som det är eller höjs det med någonting? Om det höjs, hur mycket höjs det med? (Mitt meritvärde är 17,44)
    • Anna : I det meritvärde som är 17.44, hur mycket är det meritpoängen? Man behöver veta Jämförelsetalet/snittbetyget, utan meritpoäng-påslag, för att kunna svara på din fråga.
    • :

      Jag har 1,5 meritpoäng, så jag skulle nog ha 15,94 utan några meritpoäng-påslag.

    • Anna : Det som är utan meritpoäng är jämförelsetal/snittbetyget. Om man har alla C-betyg har man jämförelsetal på 15.0. Om du har jämförelsetal på 15.94 och ska räkna in ännu ett betyg B i en 100p.kurs då blir höjningen på cirka 2/3 delar av 0.1 (höjer man från C till B blir höjning + 0.1, men eftersom ditt jämförelsetal är nu lite högre än exakt 15.0, blir höjningen mindre än 0.1).

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Om du i 17.44 inte har inkluderat några meritpoäng, utan det är ditt jämförelsetal (snittbetyget) som är på 17.44, då kommer ett nytt betyg B i en 100poängs-kurs, som nk2 är, höja ditt jämförelsetal lite-lite... typ, väldigt lite (nästan obefintligt) - ditt nya jämförelsetal blir kanske 17.49... eller 17.51 - du får i alla fall ingen sänkning i ditt jämförelsetal, vilket är jättebra.