Jenny
    Hej, jag är 19 år och börjar nu min sista termin i 3an, läser Stylist programmet med högskoleförberedande. Problemet är dock att jag har missat näst intill hela höstterminen på grund utav skoltrött, ångest och depression.
    Vi har diskuterat mycket hemma om jag kommer orka kämpa sista terminen eller om jag ska hoppa av och ta igen gymnasiet senare när jag har mer ork, motivation och mår bättre psykiskt.

    Har läst runt lite på internet i olika forumtrådar osv och det verkar nästan som att det är kört ifall man hoppar av gymnasiet? Hur går det till ifall man vill ta igen gymnasiet senare? Kan jag få högskolebehörighet? Får man en gymnasieexamen?

    Vad behöver man ha läst för kurser för att få en gymnasieexamen och en högskolebehörighet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, Jenny!

    Det är väldigt tråkigt att du har drabbats av en sjukdom och inte orkade läsa och missade näst intill hela höstterminen.

    Det absolut viktigaste är att du blir frisk igen! har du fått behandling? Träffar du läkare eller psykolog?

    Du är myndig och formellt sett, inte behöver tillfråga dina föräldrar, men jag tycker det är mycket bra att du gör det. Dina föräldrar känner dig väl och ditt bästa är det som de har i åtanke i första hand. De kommer därför ge dig bra råd och stöd från familjen är mycket viktigt att ha!

    Nu - till "formalia" :) (vad som krävs för högskolebehörighet)... Jo, till alla högskoleutbildningar krävs det alltid Grundläggande behörighet. Det är Examensbevis med bl a godkända kurser i Svenska 2, 3 och Engelska 6. Examensbevis bör innehålla minst 2500 betygsatta poäng. Examensarbete är en obligatorisk kurs i vilket man bör ha E i betyg. Av de resterande 2400 poäng kan man ha upp till 250 poäng F, men resten måste vara lägst E i betyg. - Det är krav som ställs för Examensbevis från gymnasiet.

    På Komvux räcker det med 2400 poäng, dvs 100 poäng mindre (en normalstor kurs kan man slippa läsa, alltså). Du blir behörig att läsa på Komvux från 1 juli det kalenderår som du fyller 20 år. Du kan ta med dig dina redan godkända betyg och göra en Studieplanering med en SYV på Komvux - med mål att få Examensbevis från Komvux. Hur lång tid det tar, beror på om du kan läsa på heltid eller på deltid. En 100 poängskurs läses på heltid på 5 veckor. Har du missat hela åk3 på gymnasiet, tar det ca ett år (2 terminer) på komvux om du läser på heltid eller 2 år (4 terminer) - om du läser på halvtid.

    Ännu ett alternativ för dig är Folkhögskola. Med omdöme från folkhögskola kan man söka till högskola. Man prövas i så fall i BF-urvalsgruppen. Du kan se på www.folkhogskola.nu och även kontakta Folkhögskolornas informationstjänst. Det finns många folkhögskolor (ca 160 stycken) spridda över hela Sverige. Ofta har de olika specialitet/inriktningar, t.ex. estetisk profil (skapande) eller språk-inriktningar inklusive teckenspråk, esperanto mm. Det finns t.ex. Kvinnofolkhögskola i Göteborg, där man ej kan få läsa. Man får se om det finns en folkhögskola, där just du kan trivas bra. Många folkhögskolor erbjuder Internat (boende på skolan).

    Ang. hoppa av gymnasiet eller inte? Jag vill be dig att läsa våra tips för den som funderar på att eventuellt hoppa av gymnasiet. Återkom sen och berätta vad du tycker, om något av det jag skriver nu blev till hjälp för dig!

    Bästa hälsningar och LYCKA TILL!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare