Evis
    Hej!

    Vi har en son som har ADD och har det kämpigt i skolan. När han slutade åttan hade ett godkänt betyg och då bestämdes att han skulle få studieanpassad skolgång. Och med hårt arbete från honom och fantastiska speciallärares hjälp och stöd, hade han tio godkända ämnen när han slutade nian! Han kom in på elprogrammet och var så taggad och glad. Jag ringde den nya skolan och pratade med dem och försäkrade mig om att överlämningen var gjord och gav dem öven mer information om hans ADD. Han började nu i höstas och han studsade upp på morgonen och gick till skolan med ett leende! Tyvärr så märkte vi efter ca 1 1/2 månad att något inte stod rätt till! Leendet var borta och hans entusiasm var som bortblåst! Till slut bröt han ihop och vi fick då veta att han inte fått någon hjälp alls och han inte förstod vad han skulle göra och att han hade av förklarliga skäl halkat efter. Allt självförtroende som byggdes upp i nian var som bortblåst och han kände sig åter igen misslyckad! Jag tog kontakt med skolan och då visade sig att ingen av hans lärare hade fått information om att han har ADD! Detta TROTS både överlämning och att jag pratat med dem!! Jag krävde snabbt ett möte och det hade vi men det har inte hänt särskilt mycket sedan dess och min sons förtroende för denna skola är borta. Nu vill han inte gå kvar utan vill börja på en annan skola till hösten. Min fråga blur ju då, hur går vi tillväga nu? Vad finns det för möjligheter och alternativ och vem/vilka tar man kontakt med?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Evis! Det är djupt beklagligt att er familj hamnade i den här situationen! Det är absolut inte bra & någonting behöver hända nu på en gång för att er son inte skall komma efter i sin studiegång ännu mer.

    Jag undrar vilken stad ni bor i. Om jag får veta det, kan jag undersöka lite mer ang. vilka möjligheter som finns lokalt där ni bor.

    Utan att veta var i landet ni bor, måste jag hänvisa till kurator på skolan eller skolpsykolog alt. specialpedagog/speciallärare som alla måste ha kunskap om vad som finns i kommunen för resurser och hur de är fördelade. Ytterst ansvarig i detta fallet är det gymnasiechef i kommunen. Du kan vända dig till honom/henne också. Hen måste förklara hur det kunde hända att din son inte fick någon hjälp och hänvisa er rätt: vad som ni bör göra nu.

    Att hoppa av skolan - det förstår jag att din son vill göra nu. Han känner ju sig lurad. Han trodde han skulle få hjälp & det skulle fortsätta gå bra för honom.
    Rent allmänt, om man hoppar av skolan som 16-åring så finns det inte så många alternativ. Yrkesintroduktionsanställning under 1 år - en ny satsning från AF då arbetsgivare får kompensation när en mycket ung person utan arbetslivserfarenhet anställs.
    För folkhögskola och komvux är din son för ung ännu.
    Det som finns inom gymnasiet - IM, Individuellt alternativ: det är i första hand för obehöriga men i vissa fall kan även behöriga elever läsa där. Det är anpassade studier i små klasser eller t o m individuell undervisning några timmar i veckan och resten - praktik. På så sätt kan man klara gymnasiet under längre tid än 3 år eller lära sig tillräckligt mycket utan att ta gymnasieexamen, men bli anställningsbar ändå.
    Ännu ett alternativ skulle vara att söka upp en bra friskola, som har rätt program i utbudet (i detta fallet El/energi) och som bevisligen har erfarenhet & stöd för ADD problematiken och byta till den skolan.

    Återigen: jättetråkigt för er son och för er, som förälder, att ni hamnade i denna situation! Vi vill hjälpa allt vi kan! Vilken stad bor ni i?
    Med vänligaste hälsningar & förhoppning om att vi tillsammans kan ordna det!
    Liselotte SYV
    Liselotte
    Hej igen,
    den här skolan fick jag upp när jag sökte på ADD & Borås http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/drottning-blankas-gymnasieskola-boras
    men de erbjuder, enligt vad vi vet, inte EE programmet.

    IM finns på den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/tullengymnasiet och de har öppet hus den 20 januari. Nu är det snart jul och jag undrar om din son skulle kunna vara sjukskriven i ett par veckor - för att kunna få lite perspektiv på det som hände. Bra om han läser på egen hand även om han inte går i skolan. Det finns mycket bra sida som ger gratis hjälp med matte på Mattecentrum t.ex. finns det en Räknestuga i Borås, se info- på http://www.mattecentrum.se/raknestugor/boras/sven-eriksonsgymnasiet och alla kurser i Matte är upplagda här http://www.matteboken.se
    och det är gratis, tillgängligt för alla.
    En skola i Borås som erbjuder EE är http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/praktiska-boras
    och du kan läsa på deras hemsida om du hittar ngt om ADD hjälp eller ta kontakt med rektor för att ställa en direkt fråga.

    På kommunen har ni Borås - utvecklingsavdelning, se på http://www.boras.se/forvaltningar/utbildningsforvaltningen/utbildningsforvaltningen/forvaltningenspsykologer.4.82f0a312665003f0d800032230.html där 2 psykologer finns och vad jag förstår så är deras uppgifter att bl a stötta elever samt ta kontakter & hänvisa rätt.

    Jag håller nu tummarna för att det ordnar sig snabbt till det bästa för din son!
    Bästa hälsningar
    Liselotte SYV

    Hej igen!
    jo, man får byta skola när som under läsåret - det som krävs är att rektor PÅ DEN MOTTAGANDE SKOLAN tar beslut om att ta in en elev. Det måste finnas plats samt att rektor måste fatta beslut utifrån skolans resurser & möjligheter att erbjuda den hjälpen som eleven behöver.
    Bra att försäkra sig om att den mottagande skolan verkligen kommer att ta emot, innan man meddelar på den nuvarande skolan att man slutar. Sluta på gymnasiet kan man när som - det är INTE en obligatorisk skolform och man behöver över huvudet taget inte gå gymnasiet.
    Men eftersom det inte finns så många alternativ till gymnasieskolan, så blir den i praktiken obligatorisk.

    Jag skulle i ditt fall göra allt samtidigt: ta kontakt med gymnasiechefen, med psykologerna och med rektorer på alla de andra skolor - dit din son kan tänka sig att flytta och nästa gång är det bra att personligen ta kontakt med alla lärare - i alla fall via mail eller telefon för att försäkra sig om att de verkligen fått info-. Det kan hända att "den rätta läraren" får info- men blir sjuk under en längre period och vikarien inte får info- för att det "glöms bort"... eller ngt. liknande situation. Det är bra att påminna folk om saker. Det är i detta fallet bättre att säga en gång för mycket än en gång för lite, tycker jag.

    Önskar dig & din son det bästa! Håller tummarna!
    Liselotte SYV
    • : Hej och tack för ditt svar! Vi bor i Borås och han går på Viskastrandsgymnasiet i dagsläget.
    • Liselotte : Jag har skrivit ett utökat svar och har precis publicerat det! Återkom om jag kan göra ngt. mer för att hjälpa till! *L* :-)
    • : Tusen tack för alla tips och råd! Kan man byta skola mitt i så att han börjar i januari?