Emelie
    Hej! Under mitt första år i gymnasiet läste jag matte 1b. Vi gjorde dock inte nationella som beräknat innan vi slutade årskurs ett eftersom vi hade problem med lärare m.m. Således flyttades det fram ett halvår, innan jullovet i tvåan. När jag fick resultatet på detta prov blev jag väldigt besviken eftersom provresultatet resultat skulle bli desamma som ens slutbetyg i kursen. Jag har hört att man inte för gå om kurser under ens gymnasietid, men att man kan hoppa av dem och göra om dem i ex trean. Dessvärre verkade mindre lätt genom gjort när jag pratade med rektorn om de eftersom han hävdade att så länge DE anser att de har tillräckligt med material får de sätta ett betyg. Men om jag vill hoppa av en kurs så länge de inte satt betyget är jag ju även tillåtlig att göra de. Eftersom jag inte behöver läsa matte 3b och kommer troligtvis inte göra det heller efter detta resultatet anser jag att det skulle vara ypperligt tillfälle för mig att läsa matte 1b igen under år tre.

    Jag önskar bara er åsikt för att jag vill bli mer medvetet av mina rättigheter.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden
    Hej Emelie,
    ingår det Matematik 2b i ditt gymnasieprogram som obligatorisk kurs?

    Om du hoppar av en kurs, då läser du på deltid under en period och unde den har inte rätt till Studiebidraget från CSN. Det är bra att känna till.
    Du har rätt att göra prövning i de kurser som ingår i din studieplan, dvs om du genom självstudier på t.ex. www.matteboken.se skaffar dig kunskaper i kursen, kan du göra tenta ihop med de som går åk1 t.ex. när du går åk3.
    Just Matematik 1 är en av de viktigaste kurserna - du kommer att få Studiebevis (och inte Examensbevis) i fall du får F i den. Läs reglerna på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    Med F i Matematik 2 kan man ta gymnasieexamen men Matematik 1 är en av de kurserna där man måste ha minst E.

    Att läsa om (gå på lektionerna) i Matte 1 under åk3 kan vara problematiskt ur schemat-synpunkt. Du kanske har andra obligatoriska lektioner samtidigt.
    En annan sak är att man måste ha tillräckligt antal betygsatta poäng - minst 2500 för att kunna få ut gymnasieexamen.
    Om du t.ex. skulle hoppa av Matte 1 nu - du förlorar Studiebidraget, och de 100 poängen som kursen ger.
    Läser du om samma kurs i trean t.ex. och får betyg, får du "tillbaka" de 100 poängen men du har ju andra kurser att läsa i trean. Du kommer att läsa på mer än heltid och schemat kanske inte går ihop för dig heller.
    Jag råder dig att läsa på egen hand så mycket du kan. Se på www.mattecentrum.se i fall det finns någon Räknestuga i din stad där man kostnadsfritt kan få hjälp.

    I fall du får F i Matte 1 och inte får Gymnasieexamen, utan Studiebevis (intyg) - kan du läsa Matte 1 och kanske också sedan 2 på komvux och ta examen från komvux. För examen från komvux gäller lite annorlunda regler, t.ex. räcker det med 2400 poäng, men Matte 1 är en obligatorisk kurs även på komvux. Däremot Matte 2 kanske du skulle kunna utesluta från din Gymnasieexamen från komvux (i fall du får F betyg i den).
    Önskar dig stort lycka till med dina studier!
    Mvh Liselotte SYV
    Liselotte