Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Habib!
    med resultat från högskoleprovet konkurrerar du i HP-urvalet och det spelar (oftast) ingen roll hur stort meritvärde du har på dina gymnasiala betyg (för att du konkurrerar med HP-resultatet ju... :). I undantagsfall (när flera sökande konkurrerar om sista platsen) kan antagningsansvariga titta på andra meriter för att bestämma vem ska få sista platsen och då är det bra att ha högre meritvärde än de som du konkurrerar mot.
    När du skriver "kravet på HP är 0.7" så tror jag du menar att vid senaste antagningsomgången var det minst en sökande som kom in med resultatet 0.7 på högskoleprovet. Hur det blir framöver är det ingen som på förhand svara. Antal utbildningsplatser ställs mot de meriter som sökande har och man ser hur det blev när antagningen är genomförd.
    Jag hoppas du kommer in på den utbildning som du vill komma in på!
    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare