Namthip
    Hej, SYV! Jag går sista året i 9:an och jag har redan bestämt mig att gå i den Humanistiska linjen i år. Först hade jag då valt att gå i språk inriktningen men när jag läste mig in om inriktningen, märkte jag att det inte var mycket man gjorde än att fördjupa sig i spanska, franska och tyska. (Det inte något som jag tycker särskilt mycket om, eller hade lust för.)

    Så nu har jag tänk mig att gå i Kultur inriktningen eftersom den består av mycket jag tycker är väldigt intressant: kultur, filosofi och psykologi men jag undrar då om jag, väljer Kultur inriktningen, kan jag kunna plugga Japanska? och är det ett individuellt val, då jag kan lägga till själv? (jag vet att skolan har att lära ut, Japanska, kinesiska, och mer språk.) Och hur många språk får man då läsa? är det bara ett? Skulle så gärna vilja lära mig Japanska och Kinesiska (Mandarin).

    2: Det jag inte förstår riktigt är, programfördjupningar? Är det så att man får välja för ämnen som är minst 300p?

    Sista frågan: Även om jag inte går i Språk inriktningen. Om jag ändå kan Engelska, svenska och lär mig japanska och kinesiska, kan jag då få fler möjligheter att studera eller jobba utomlands?

    Tack! och förlåt, för det blev väldigt mycket, men jag har grubblat på dessa frågor väldigt länge och det verkar som att den SYV i min skola, verkar inte veta något jag frågar han. vilket är svårt eftersom jag aldrig får en förklaring eller blir förvirrad.

    1 Svar

    Lena SYV på GymnasieGuiden
    Hejsan, tråkigt att du inte tycker du får svar från din Syv! Jag ska försöka svara så gott jag kan på dina frågor i turordning;

    1. Välja Kultur inriktningen, kan jag kunna plugga Japanska? och är det ett individuellt val, då jag kan lägga till själv? (jag vet att skolan har att lära ut, Japanska, kinesiska, och mer språk.) Och hur många språk får man då läsa? är det bara ett?

    Svar; Alla skolor kan ha olika Individuella val-kurser - skolan bestämmer själv vilka. Om skolan du ska gå på även har HU/språk så är det ju mycket troligt att de har många språk att välja mellan och kan då säkert ge dig möjligheten att läsa japanska alternativt kinesiska. Du har 200p Indval - du väljer 100 poäng inför tvåan och 100 poäng inför trean. Kolla med skolan vad dom erbjuder.

    2. Det jag inte förstår riktigt är, programfördjupningar? Är det så att man får välja för ämnen som är minst 300p?

    Svar; Gymnasiet består ju av olika kurspaket - dom flesta är redan bestämda men två valbara kurspaket finns - Individuella val 200 poäng och Programfördjupningskurser 300 poäng (cirka). Även Programfördjupningskurser bestämmer skolan själv över ca 300 poäng. Antingen väljer man kurs för kurs eller så väljer du olika kurspaket som skolan sätter ihop för att underlätta. Programfördjupningskurser väljer man precis som det Individuella valet inför tvåan och trean.

    3. Även om jag inte går i Språk inriktningen. Om jag ändå kan Engelska, svenska och lär mig japanska och kinesiska, kan jag då få fler möjligheter att studera eller jobba utomlands?

    Svar; Det är väl alltid bra att kunna fler språk än svenska! Det är ofta en merit när du söker jobb eller vill plugga utomlands.

    Hoppas du har fått lite svar på dina frågor!? Återkom gärna annars! /Lena, Syv