Elin
    Hej!
    Är intresserad av läraryrket och vill undervisa i SO och svenska.
    Hade tänkt välja kombinationen samhällskunskap, religionskunskap och svenska.
    Hur är läraryrket?
    Jag går ju själv i skolan och förstår innebörden av att vara lärare. Vill verkligen vara en förebild för eleverna. Men jag har hört om något som kallas förtroendetid och att det är väldigt mycket pappersarbete och rättningar och planering hela tiden och det verkar inte jätteroligt.
    Tänkte bara om du kunde berätta lite om det om man bortser från själva lektionerna.

    Mvh.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Elin,
    det finns mycket info- på Internet som du kan läsa på t.ex. http://fordetvidare.se
    http://www.framtid.se/profession/larare/
    http://studera.nu/valja-utbildning/lararutbildningar/vilka-lararutbildningar-finns/

    men jag håller med dig att en personlig åsikt från en person som vet hur det är att vara lärare är väldigt mycket värt.
    Vi på Fragasyv.se är utbildade Studie- & yrkesvägledare /utbildning som ger på Lärarhögskolan men det är ett separat program; t.ex. utbildning till Förskollärare http://www.framtid.se/profession/forskollarare/ ges också på Lärarhögskolan men det är också ett annat program än lärarprogrammet eller snarare "programmen" för att det är flera olika program/.
    Jag har också sett Läraryrke lite från "utifrån" - precis som du. Det bästa för att få reda direkt från dem som vet vad de pratar om mest av alla kan du genom att INTERVJUA NÅGRA AV DINA LÄRARE.
    Sätt ihop 10-12 frågor och be några (eller kanske ALLA) av dina lärare att svara på dem.
    Du kan sedan använda den insamlade materialet för någon sort skolarbete - en uppsats, gymnasiearbete eller på ngt. annat "skiljaktigt sätt", kanske och speciellt om det framkommer ngt. riktigt oväntat eller spännande i de svaren du får.
    Du kan göra muntliga eller "skriftliga" intervjuer - fundera på vad som du tycker blir bäst: du kan ställa dina frågor muntligt eller dela ut frågor "på pappret" och samla in svar sedan. Båda sätt har sina för- & nackdelar.
    Du kan börja med din favorit lärare eller med lärare i de ämnen som du själv vill undervisa i när du blir stor. Jag kan inte tänka mig att dina lärare inte ställer upp och svarar på dina frågor.

    "Om du frågar mig" *L* :-) och det är ju precis vad du gör, så vet jag att det är väldigt stor skillnad att vara lärare på grundskola, på gymnasieskola eller på komvux. Det är också stor skillnad att jobba på en stor eller på en liten skola. Väldigt mycket på skolan beror på rektorn och en och samma lärare kan stortrivas på en skola och inte alls trivas på en annan skola - beroende på olika saker men framförallt på skolledningen.

    Du får hemskt gärna återkomma och berätta hur det gick med intervjuer av dina lärare om innehållet i deras arbetsuppgifter mm.
    Mvh
    ANNA SYV