Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    om du vill söka till svenska utbildningar på högskola eller universitet, så gör du din anmälan på antagning.se/sv/anmäl-dig-sa-här och när du fått ut examensbevis från gymnasiet, loggar du in med dina inloggnignsuppgifter på www.antagning.se och ser om ditt examensbevis "kommit in" automatiskt vilket det bör göra om din skola är ansluten till databasen BEDA men om du inte kan se ditt examensbevis på din inloggning, laddar du upp ditt examensbevis själv. Sista dag för att göra ansökan/anmälan om en utbildningsplats blir den 17 april 2023. Sista dag för komplettering med betyg blir 21 juni 2023, vilket du kan se på antagning.se/sv/anmal-dig-sa-har/viktiga-datum

    Studie- och yrkesvägledare
    • Quack : Jag går sista året i gymnasiet, så vad ska jag göra?
    • Milla : Vänligen läs mitt svar, ovan. Om du vill läsa på universitetet eller på en högskola i Sverige, gör ansökan till de utbildningar som du vill söka till på Antagning.se - i mitt svar ovan finns det snabblänkar till rätt sajt.
    • Milla :

      Man behöver annars inte söka till högskola-universitet. Det finns utbildningar i andra skolformer och du kan också söka jobb. Att läsa på universitetsnivå är inte alls obligatoriskt. Om du inte vet vad du vill läsa, så kanske det är bra att söka jobb och senare, när du vet vad du vill läsa, söka utbildning då. Om du tycker du är i stort behov av att träffa en studie- och yrkesvägledare och ni inte har någon på din skola just nu, fråga rektor om vart du bör vända dig. Rektorn på en skola är ytterst ansvarig,