Rorie

    Hej! Jag är intresserad av att komma in på djursjukskötarprogrammet, men skulle behöva läsa upp matten på komvux. Jag har gått samhällsprogrammet där man ska läsa matte 1b och 2b. Jag lyckades inte riktigt med matte 2b i gymnasiet så har bara 1b som behörighet just nu. Jag har läst lite om behörighet innan för djursjukskötarprogrammet och vill därför fråga om det stämmer att det räcker att läsa matte 2a för att bli behörig eller om jag behöver läsa 2b? Och om jag skulle vilja läsa 2a- måste jag ha läst 1a? Jag har alltså redan betyg i matte 1b.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    det stämmer att du kan skaffa dig godkänt betyg i matematik 2a. Och du behöver inte läsa matematik 1a inför 2a, du kan ge dig in i studier i matematik 2a direkt (eftersom du har godkänt betyg i matte 1b).
    För att bli behörig till djursjukskötarprogrammet krävs, förutom grundläggande behörighet, särskild behörighet enligt följande: godkända betyg i gymnasiala kurser Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c; Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b (eller Samhällskunskap 1a1).
    Har du examensbevis från gymnasiet? Har du godkända betyg i Naturkunskap 2 och i Samhällskunskap 1b? examensbeviset behöver du för Grundläggande behörighet.

    Studie- och yrkesvägledare
    • Rorie : Tack för svar! Jag har examensbevis från gymnasiet och över godkänt i både naturkunskap 2 och samhällskunskap 1b så det är bara matten jag behöver komplettera!
    • Milla : I så fall läs matematik 2a och försök få så högt betyg som möjligt för att det betyget kommer räknas in i ditt snittbetyg! Lycka till!