Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Klara! kika gärna på avsnitt UTBILDNING på framtid.se/yrke/psykologilarare

    och på info på gu.se/manga-vagar-inom-amnet-psykologi
    Du kan också kontakta studievägledare på lärarhögskolorna.

    Under alla omständigheter (oavsett vilken utbildningsväg du väljer) vill jag påtala att det blir troligtvis omöjligt att få en heltidstjänst med undervisning i endast psykologi. Kurser i psykologi på gymnasienivå är ganska få och de ingår inte som obligatoriska i alla gymnasieprogram, utan endast i några få. Det är vanligast att man på gymnasiet undervisar i psykologi och i ett annat (stort) ämne, som t.ex engelska, svenska eller matematik. Det är inte heller ovanligt att man undervisar i tre ämnen, ett av dem psykologi; ett annat kanske filosofi och tredje kan t.ex vara samhällskunskap eller något språk eller idrott eller estetiska ämnen som bild och musik.

    Om du däremot vill bli högskolelärare i psykologi - var god se framtid.se/yrke/hogskolelarare

    Oavsett vilken nivå du vill undervisa i, kan du börja med att läsa psykologi på högskolenivå - antingen på psykologrogrammet, eller som fristående kurser i psykologi eller inom ngt program som inkluderar kurser i psykologi. Du kan då se sen vart det "bär" och hur du vill satsa vidare - mot gymnasielärare eller mot högskolelärare eller kanske mot att försöka bli en forskare i psykologi.