Markus
    Hej jag vill studera till nätverkstekniker men vet ej hur jag ska gå tillväga, gick ut samhällsprogramet på gymnasiet med godkända betyg.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Markus,
    det finns en Yrkeshögskoleutbildning http://www.yhguiden.se/utbildning/lernia-yrkeshogskola/certifierad-system-och-natverkstekniker1
    på distans (halvtid) som startar 24 aug.2015 som du kan söka även om du skulle t.ex. sakna 1 års relevant yrkeserfarenhet. Att du får plats på utbildningen kan inte garanteras, men tveka inte att söka (även om du vet att du saknar något för behörighet) för att varje Yrkeshögskoleutbildning kan ta in upp till 20% obehöriga, om de anses kunna klara av utbildningen.

    Det finns även andra Yrkeshögskoleutbildningar som kan vara av intresse för dig, t.ex. http://www.yhguiden.se/utbildning/nackademin/kvalitetssakrare-och-testare-inom-it-distans som också är på distans. Jag vet ej var du bor och om du kan flytta, därför föreslår jag nu enbart distansutbildningar.
    Om vad menas med "distans" läs här: http://www.fragasyv.se/info/studieformer-distans

    Hela utbudet av Yrkeshögskoleutbildningar finns på www.yhguiden.se

    Se om du hittar fler YH att söka. Du söker varje YH separat till skolan direkt och där finns ingen begränsning i antal ansökningar samt du kan få plats på flera olika utbildningar samtidigt. Det är möjligt att läsa två deltidsutbildningar samtidigt eller så kan du tacka Nej till några och tacka Ja bara till en utbildning. Jag råder dig därför att söka många olika YH samtidigt. Dina chanser att komma in på en YH påverkas inte av att du sökte även andra YH utbildningar.

    Önskar dig stort lycka till!
    Anna