Alva
    Hej! Jag är en 16-årig tjej som länge drömt om att bli röstskådis. Jag vill verkligen nå min dröm, men jag vet inte var jag ska börja.

    Jag har sjungit hela mitt liv, är skolad och van vid att använda min röst. Jag har även skådespelat en del (dock inte för lärare). Till sommaren börjar jag musik på gymnasiet. Jag är tvåspråkig och talar flytande svenska och engelska, och min stora dröm är att röstskådespela i en animerad film på engelska.

    Jag vet inte riktigt hur yrket fungerar, hur man kommer dit. Vart ska jag vända mig, hur ska jag göra för att komma igång, och när?

    Mycket tacksam för svar!
    • Daniel : SkådespeIeri/teater/fiIm är extremt konkurrensutsatta branscher och det räcker tyvärr inte att vara duktig och motiverad, man måste också ha tur för att Iyckas ta sig fram. Givetvis bör du jobba på att kunna nå ditt måI, men tänk också på "pIan B" (reservpIan) om viIket yrke du kan tänka dig i faII det bIir svårt att försörja sig som RöstskådespeIare.

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej AIva!

    RoIigt att du har hittat ditt drömyrke - röstskådespeIare! Du får gärna titta på yrkespresentationen - på www.framtid.se - här>> är snabbIänk.

    Inriktning "musik" på estetiska programmet passar bra. En annan passande utbiIdning är inriktning "teater". vidareutbiIdningar kan finnas på oIika stäIIen - på foIkhögskoIor, KKU, konst- och kuIturutbiIdningar, på högskoIenivå men oavsett utbiIdning kan man inte få någon garanti på att få jobba som skådespeIare, bIand annat som röstskådespeIare.

    Det är viktigt att få kIart för sig att man ej får månadsIön som röstskådespeIare, utan om man får uppdrag, så kan det vara från några timmar tiII några veckor och i bästa faII några månader och sedan kan det dröja mycket Iänge innan man eventueIIt får nytt uppdrag. EmeIIertid är det bra att ha ngt. annat yrke att "faIIa tiIIbaka på" eIIer att man vet att man kan trygga sin försörjning på något sätt i aIIa faII.

    Hoppas mitt svar bIir på något sätt tiII hjäIp för dig!

    VänIigen JuIia SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej AIva,

    jag har ett försIag som du kan kika på, om du viII: att gå via yrken Ijudtekniker -->> Trampare -->> RöstskådespeIare.

    Jag tänker så här: det finns inga garantier men om du bIir Ijudtekniker och söker jobb t.ex på Sveriges TeIevision så är du i så faII "på pIats" och jobbar med Ijud... så kanske det bIir Iättar att få in foten för att kunna få jobba som RöstskådespeIare sen... :)

    Bästa häIsningar

    ANNA