Jennifer

    Hej Jag har kollat runt bland olika jobb och utbildningar och ett som fastnade var hållbarhetschef. Jag vill arbeta med hållbarhet eftersom jag älskar naturen och vill göra något för att förbättra den. Har även fått höra att jag är pedagogisk och en bra ledare, samtidigt som jag tycker utveckling och att få saker gjorda i verkligheten är väldigt kul. Dock känns det inte som ett yrke man kan utbilda sig till, utan man måste arbeta sig dit steg för steg. Men jag kan inte hitta någonstans om till exempel vad man ska utbilda sig till för att ha möjlighet att arbeta sig dit. Jag har hittat ett program inom miljövetenskap som leder till miljövetare. Men då får man ju bara miljöbilen och jag tänker att hållbarheten handlar om både miljön, det sociala och ekonomin. Finns det någon annan utbildning där man får allt detta? Eller är miljövetare en bra start? Eller vad är de flesta hållbarhetschefer utbildade till? En annan fråga, om man har mina intressen och egenskaper, vad för bransch skulle du säga att jag passar inom? Jag gick naturbruksgymnasium med häst och är uppvuxen på lantbruk. Gillar att arbeta praktiskt och få saker gjorda och inte bara planera saker. Tänker mig att om man arbetar med miljö och hållbarhets frågorna arbetar man praktiskt, är det rätt eller fel uppfattning?

    • Jelena : En sida som kanske är intressant för dig - https://www.aktuellhallbarhet.se/utbildning/ :)
    • Jelena : Du kan påbörja läsa miljö eller biologi på högskolenivå och prata med studievägledare på institutioner som ger sådana utbildningar. Att få anställning som Hållbarhetschef utan gedigen högskoleutbildning, kan inte jag tänka mig att det skulle gå. Och så vitt jag vet är det på planerings-teoretisk nivå som hållbarhetschefer jobbar, alltså inte praktiskt.

    5 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Jennifer!
    Kika gärna på utbildningen: miljo-innovation-och-hallbarhet. det är ett 3-årigt högskoleprogram.
    Sedan finns det ett antal mer eller mindre korta Kurser på högskolenivå som är bra komplement till en grundutbildning inom miljö, biologi eller ngn liknande utbildning. Kurserna kan ha olika namn, som t.ex "Bioinspirerad innovation för hållbarhet" eller "Ledarskap och hållbarhet".
    Den senast nämnda är en kurs på 15 hp (volym: en halv termin på heltid eller en hel termin på halvtid). Det är alltså inte en färdig utbildning utan endast en kurs, som i sig inte ger möjlighet att få jobb som hållbarhetschef. Kursernas omfattning kan variera från 3 till 30 högskolepoäng.
    30 högskolepoäng är utbildning på högskolenivå under en termin, på heltid (eller under 2 terminer på halvtid).
    Utbildning på högskolenivå brukar vara (om det ska vara en "hel utbildning") i minst 2 år, oftast 3 år - på grundnivå. Sedan kan man läsa på avancerad nivå (magister- eller masterprogrammet).

    Vilken utbildning hållbarhetscheferna har kan variera stort. Sedan tänker jag också så här: de som fick jobbet för t.ex 25 år sedan kan mycket troligt ha utbildning som inte längre finns, alltså går inte i framtiden söka till samma utbildning.

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej! vi fick nu svar från en person som är insatt i det område inom vilket dina intressen ligger. Hen svarar så här:

                     Det finns ingen utbildning till just specifikt Hållbarhetschef, utan blir en "karierutvecklingsprocess" som kan leda till att man får den typen av jobb.

    Du bör förslagsvis läsa miljöprogram antingen på Naturvetenskapliga fakulteten med inriktning Naturvetenskap, t.ex:

    https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/miljovetenskap-med-inriktning-naturvetenskap-kandidatprogram-n1mvn

    eller läsa på Handelshögskolan till  "samhällsvetenskaplig miljövetare", t.ex:

    https://www.gu.se/studera/hitta-utbildning/samhallsvetenskapligt-miljovetarprogram-s1smi

    Hur som helst, måste man skaffa sig miljövetenskaplig bakgrund för att få lov att jobba med hållbarhetsfrågor.

    Det finns också andra yrken som på olika sätt jobbar med den typen av frågor som du är intresserad av, t.ex finns det inom "naturnära jobb" - yrket miljöinspektör.
    Du får gärna titta även på flera Miljövårdsyrken, t.ex klimatanpassningssamordnare, miljöekonom & miljöutredare.

    Daniel SYV

    Hejsan,
    mitt förslag är att du söker till grundutbildning som handlar om miljö, t.ex kandidatprogram där kurser i miljö finns med. Sedan söker till utbildningar på avancerad nivå, t.ex på  BTH finns ett Magisterprogram*** i strategiskt ledarskap för hållbarhet. Här kan du läsa mer: https://www.bth.se/utbildning/program/slash/

    *** - Magisterprogram är ett årig utbildning på avancerad nivå. För behörighet krävs att man tagit ut kandidatexamen eller yrkesexamen á 180 högskolepoäng, alltså har läst på högskolenivå i minst 3 år på heltid och uppnått de kraven som ställs för behörighet till utbildningar på avancerad nivå.
    Hälsningar

    D:

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi fick idag svar från Högskolan i Halmstad. Var god läs deras svar, nedan:

    Chefsjobben kan kräva viss arbetslivserfarenhet men jag tycker att vårt program, Miljö, innovation och hållbarhet är en bra start. Vi fokuserar på att utbilda framtidens hållbarhetsledare och har nischat vårt nya program (startade HT19) på att ge en blandning av kunskaper mellan miljövetenskap, ledarskap, projektledning, organisation och management. Allt under ett paraply av innovation och hållbarhet för att kunna möta och driva frågor kopplade till nuvarande och kommande hållbarhetsutmaningar.

    Jag rekommenderar vår programhemsida där det finns mer information:  https://www.hh.se/utbildning/program/miljo-innovation-och-hallbarhet.html

    Med vänliga hälsningar

    Vägledare SYV

    Hej, det finns på SLU, Sveriges lantbruksuniversitet
    (Swedish University of Agricultural Sciences), en kurs Ledarskap och hållbarhet med anmälningskod SLU-20115 du men det är en kurs på avancerad nivå som kräver att man redan har en kandidatexamen med företagsekonomi som huvudområde. Kursledare är Johan Gaddefors: [email protected]

    Eftersom Hållbarhetschef är en titel som det inte riktigt finns någon tydlig väg, kanske är det bästa att du själv utför små informationsintervjuer med personer som har den befattningen. Kan tänka mig att det varierar mellan olika företag och organisationer. Att studera jobbannonser kan vara ett annat sätt att få ett hum av vad som krävs.

    Här är ett exempel på en jobbannons = https://levelrecruitment.se/lediga-jobb/12818/

    Hittade även en artikel från 2019 om hur man blir hållbarhetschef = https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/sa-vet-du-om-du-kan-bli-hallbarhetschef/

    Såg också att det verkar finnas diplomutbildningar till hållbarhetschef men vet inget mer om dem än att de finns.

    Hoppas att något av ovanstående kan vara till hjälp!