Amel

    Psykoanalytiker hur blir man det

    • Julia : Var god titta på https://www.framtid.se/yrke/psykoterapeut
    • : Tack för svaret
    • Milla :

      Var god läs även mitt svar, nedan, av vilket framgår att det rådet vi kan ge är att du kontaktar Svenska Psykoanalytiska Föreningen.

    • Ludmila :

      Det finns en psykodynamisk inriktning av Psykoterapeutprogrammet på Stockholms Universitets Psykoterapeutprogrammet, inriktning PDT När det gäller skillnader och likheter mellan detta program och psykoanalytikerutbildning, som t ex Psykoanalytiska föreningen har så det är säkrast att höra med ämnesexpertisen på Psykologiska institutionen [email protected] Vänliga hälsningar L.

    Läs alla kommentarer

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    jag fick nu svar från en sakkunnig. Var god läs nedan:
       "Varken psykoterapeut eller psykoanalytiker är någon yrkesutbildning i sig själv, utan båda är vidareutbildningar för personer som är tex psykolog, läkare, etc. Man skulle kunna säga att en psykoanalytiker är en sorts psykoterapeut, en psykoterapeut med en speciell inriktning. Men nuförtiden är inte psykoanalytikerutbildningen legitimationsgrundande" (uppgift från augusti 2020).

    För övrigt tycker den sakkunnige att vi med just den frågan bör hänvisa till Svenska Psykoanalytiska Föreningen, som kan svara på alla frågor om hur man blir psykoanalytiker. Kontaktuppgifter till den föreningen finner du på psykoanalys.se/kontakt

    Studie- och yrkesvägledare

    Hej igen!
    nu fick jag svar från ännu en sakkunnig, var god läs hennes var, nedan:
    "Psykoterapeut och psykoanalytiker är två skilda specialiseringar efter akademisk grundutbildning.

    Det finns ett antal psykoterapeut-utbildningar, jag känner mest till den som Stockholms universitet anordnar. I dessa utbildningar lär man sig bedriva psykoterapi. De flesta av dessa ger Socialstyrelsens legitimation som psykoterapeut. Man är också studiemedelsberättigad när man går dessa.

    Psykoanalytikerurbildningen är en privat utbildning och är därför inte studiemedelsberättigad. Man utbildar sig i att bedriva psykoanalys, en behandlingsmetod med hög frekvens, 3-4 ggr per vecka.

    Utbildningen är inte studiemedelsberättigande, och man får inte heller Socialstyrelsens psykoterapeutlegitmation. Svenska psykoanalytiska föreningen, som anordnar utbildningen, har också en hemsida där det står en del om utbildningen. Den kanske kan vara till hjälp.

    Hoppas detta besvarar dina frågor!

    Vänligen".

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick idag svar från en sakkunnig; var god läs nedan:

    "Psykoanalysen är ju en teori/behandlingsmetod som används inom den psykodynamiska skolan.

    Psykoanalytiker är en ovanlig titel i Sverige, den är inte reglerad och/eller legitimationsgrundande. Medlemskap/vidareutbildning via Svenska psykoanalytiska föreningen (som står under International Psychoanalytical Association) är det närmsta man komma att bli ”erkänd” psykoanalytiker (dock leder det som sagt ej till någon form av legitimation eller den behörighet som följer med legitimationen). I det stora hela kan man säga att det i praktiken är mer eller mindre synonymt med att vara psykoterapeut specialiserad inom PDT."