Emina

    Låt oss säga att jag hittar ett program på 1 år som ger 60 hp, sedan ett annat på 1 år o sen kanske en kurs. Min fråga är hur lönsamt eller smart är det att lägga ihop utbildningarna på detta vis? Är det bättre att studera ett program på 3 år (180 hp) eller att man pluggar typ lika lång tid men flera olika saker? (Fast inte hel olika utan t.ex. samhällsrelaterade)

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emina, På grundnivå finns nog inga program som är på 1 år. Det vanligaste är att program på grundnivå är på 3 år (2åriga program på grundnivå är inte många...).
    Magisterprogram som är på 60 hp kräver att man sedan innan har kandidatexamen, alltså har man läst på högskolenivå i minst 3 år redan.

    Kurser eller program?
    inom vissa yrken - t.ex om man vill bli SYV, socionom eller sjuksköterska så finns det ingen möjighet att sätta ihop sin utbildning själv - man måste alltså komma in på programmet: SYY-programmet, socionomprogrammet eller sjuksköterskeprogrammet. Sedan kan det finnas påbyggnads-utbildningar i form av kurser eller program efter de programmen. Man kan kanske också läsa några kurser vid sidan av programmet: på kvällstid, på distans eller bedriva självstudier om man känner att man vill och orkar det.
    Inom andra yrken, t.ex "beteendevetare" så kan man både läsa via program eller via fristående kurser. Det är bekvämare att läsa via ett program; då slipper du söka till varje nästa kurs och varje gång riskera att inte komma in.
    *******
    Om du inte alls vet vad du vill jobba med i framtiden (förutom att du inte vill jobba med ekonomi) så kan du söka jobb och försöka skaffa dig arbetslivserfarenhet och samtidigt kanske försöka läsa vid sidan av arbete - på deltid: kvällskurs eller på distans.
    Alternativt kan du söka till "någon högskolekurs" som verkar vara kul - mest bara för att testa hur det är att läsa på högskolenivå.

    Liselotte