Amiina

    Heej! Jag har bytt skola inför tvåan men går fortfarande natur. På min förra skola hade jag haft samma kurser förutom religion och fysik som jag ska ta igen nu. Jag oroar mig inte så mycket över religion då det är en 50p kurs men jag undrar lite över fysiken. Min nya klass har alltså avklarat halva fysik och jag behöver komma ikapp samtidigt som jag håller på med andra delen av fysik. Hur brukar det lösas och vad är att föredra? Tack så jättemycket för svar! Mvh,

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej,
    i den situationen du beskriver är jag förvånad att den nya skolan har antagit dig. Det brukar bli så att skolan säger Nej till att anta en elev när kursinnehåll eller ordning i vilken kurserna läses på olika skolor inte stämmer överens. Men det finns flera olika lösningar, t.ex kan rektorn på din nya skola fatta beslut om Individuellt anpassat program där kan kursen fysik1a uteslutas och ersättas av en annan kurs eller andra kurser och i så fall läser du inte fysik på gymnasiet, över huvudet taget. Du får gärna kika på https://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat
    Annars, om du vill läsa fysik, så kanske din nya gymnasieskola kan låta dig läsa fysik med deras "ettor" (om det passar in i schemat, alltså att du inte har någon obligatorisk kurs schemalagd samtidigt som "ettorna" läser fysik 1a-kursen).
    Annu en variant är att du försöker med hjälp av viss handledning (som ges av fysikläraren) läsa ikapp på egen hand.
    Frågan som jag undrar över är - vad fick du för information när du fick svar att du kan byta skola? SYV och/eller rektor på den nya skolan har ju (antar jag) jämfört kursuppläggen på sin egen skola vs din gamla skola och vet att det inte riktigt stämmer. Religionskunskap 1 måste du få betyg i (för att det går inte att utesluta den kursen, den är obligatorisk), dock behöver det inte bli Godkänt betyg, utan det går att ta in F i den kursen in i examensbevis från gymnasiet. Det går också att ta in även F i fysik 1a in i examensbevis från gymnasiet. F-betygen drar ner meritvärdet väldigt mycket men, formellt sett, så är inte gymnasieskolans uppgift att se till att eleverna har höga meritvärden, utan målsättningen är att se till att så många elever som möjligt uppfyller kraven för examensbevis och får ut sina Examensbevis i slutet av årskurs 3. Om kraven för examensbevis var god läs på gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen

    Studie- och yrkesvägledare