Narek
    Hejsan!

    Jag gick ut nian under vårterminen och nu ska jag börja på gymnasiet. Jag hade teknikprogrammet som förstahandsval. Jag hade hög merit så att komma in va inte ett problem men nu under sommaren har jag börjat tvivla på mitt val. Jag skulle hellre gå natur. Jag har kollat och det finns en ledig plats på naturprogrammet på det gymnasiet som jag ska på. Problemet är att jag inte vet vem jag ska prata med för att kunna byta. Jag hoppades att ni kunde hjälpa mig med det.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan!
    om det finns ledig plats och du är behörig borde ditt gymnasieantagningskansli kunna anta dig ganska snabbt (direkt). Kontakta personal på ditt gymnasieantagningskansli. Vilket kansli det är beror på vilken kommun du är folkbokförd i. Du hittar kontaktuppgifter till alla de olika gymnasieantagningskanslierna på antagningskanslier.skr.se

    Annars, så är det inte så jättestor skillnad på TE och NA. Om en teknik-elev kan läsa biologi (frivilligt-valbart), då kan examensbeviset från teknikprogrammet (kursinnehåll i examensbeviset) vara mycket likt, kanske t o m identiskt med examensbevis från NA. Dock kan det inte på TE garanteras att få läsa biologi, men på många gymnasieskolor är det möjligt. Du får gärna jämföra Programplaner:
    programplan för NA
    och
    programplan för TE.

    Om du med "natur" menar NB, då är det rätt stor skillnad mellan TE och NA, å ena sidan och NB - å andra.
    Förhoppningsvis ska du kunna byta till det programmet som du vill läsa.
    Lycka till med dina studier!

    • : Tack för svaret. Du var till stor hjälp.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!